Högre böter vid plankning
SL vill höja böterna för fripassagerare från 1200 kronor till 1500 kronor.
Fusket i kollektivtrafiken i Stockholms län kostar landstinget över 300 miljoner kronor per år, rapporterar Dagens Nyheter. Men nu ska det bli kännbarare att åka utan biljett. Boten höjs från 1200 kronor till 1500 kronor.
– Maxbeloppet har varit oförändrat sedan 2007 och våra undersökningar visar att vi har stockholmarnas stöd i detta, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till Dagens Nyheter.
När SL gjort bokslut för resultatet av biljettkontrollerna så hamnade man på en förlust på 32 miljoner kronor. Kostnaderna för kontrollerna ifjol uppgick till 59 miljoner kronor och intäkterna till 27 miljoner. Men det är inte aktuellt att höja ännu mer än de aviserade 1500 kornorna då det anses vara en rimlig nivå enligt Kristoffer Tamsons.
Regeringen har dock på remiss att maxbeloppet för böter inom kollektivtrafiken inte ska överstiga 1200 kronor. SL skulle i så fall överstiga detta. För att helt finansiera kostnaderna för biljettkontrollerna borde böteslappen hamna på 2800 kronor. En fiskeförening får exempelvis ta ut 4430 kronor vid olovlig fiske.
– Att det kostar mer att tjuvfiska än att medvetet fuskåka på andra resenärers bekostnad, vilket leder till högre skatt och sämre kollektivtrafik, det är inte rimligt, fortsätter Kristoffer Tamsons.
Innan höjningen träder i kraft måste SL skicka in en skrivelse ill Transportstyrelsen. SL vill införa höjningen så snart som möjligt och hoppas på att processen är klar till årsskiftet.
Andra åtgärder man vill vidta för att minska fusket är att utvidga brottet spärrformering att gälla när inte heller fysiska spärrar finns utan bara en linje. Återfallsplankare borde också kunna dömas hårdare, anser Tamsons. Fuskåkandet är störst i tunnelbanan och på pendeltågen.