Lars Wedén och David LundqvistFoto: Insändarbild

”Hållbart flygande”? – en naiv teknikoptimism!

I en debattartikel i SvD om Arlandas utbyggnad och flygandets ökning (sammanfattad i en nyhetsartikel i Märsta.nu) visar ledande M-politiker i länet att de saknar insikt om det krisartade, akuta läget i klimatutvecklingen, om svenskarnas och Sveriges klimatpåverkan och om flygets betydande del av denna.

M-politikernas framstöt för ökat flygande och utbyggnad av Arlanda till fyra banor – kanske till och med fem – är ett exempel på faktaförnekelse och ohejdad, ogrundad teknikoptimism. Det finns ingen teknologisk möjlighet att nå minskad klimatpåverkan med fördubblad flygtrafik. Det är dessutom ett rent faktafel att påstå att flyget står för 4-5 % av svenskarnas klimatpåverkan. Den rätta siffran är 10 % när höghöjdseffekten räknas med (Naturvårdverket/Chalmers).

Men visst är det bra med teknologisk utveckling, t.ex. ökad inblandning av biobränslen och utveckling av el-flygplan. Det är dock helt otillräckligt för att minska flygets klimatpåverkan inom den 5–10-årsperiod då utsläppen måste vända nedåt. Några exempel:
Biobränsletillgången är begränsad. När jordens fossila energiförsörjning (ca 80% i dag) skall ersättas av annat är trängseln stor. Wetterstrands utredning om flyget visade att 1 % inblandning per år under 20 år är möjligt – en alltför sen och helt marginell effekt.

Även biobränslen bidrar till klimateffekten. Kolatomer från dessa skiljer sig inte från fossila bränslen. Skillnaden är att den utsläppta koldioxiden återupptas när t.ex. skogen växer upp. Men processen tar årtionden – upp till 100 år – alltså långt efter att utsläppen borde vara noll.

Det är bättre med förnybart, men fel att det skulle kunna lösa den akuta klimatkrisen.
”Höghöjdseffekten”. Flygande på hög höjd ger en klimatskadlig ”mereffekt” oavsett bränsle som är lika stor som från de primära bränsleutsläppen. Olika forskningsinstitut gör olika beräkningar – från 70 % till 200 % ”mereffekt”. Den osäkerheten har gjort att branschen väljer att negligera höghöjdseffekten, men den är betydande.

Bra med teknikutveckling, men med den fördubbling av flygandet som M-politikerna, Swedavia och branschen eftersträvar finns det inga teknologier som motverkar en ökad klimatpåverkan inom den tidsperiod då utsläppen måste vända.

För oss konsumenter finns ingen effektivare åtgärd att minska vår klimatpåverkan än att hoppa över nästa nöjesresa till exempelvis Thailand. Det kommer troligen också att inträffa. Och då behövs inte fler banor på Arlanda.

För kommunerna, regionen och staten vore det klokt att inse att stora investeringar i utbyggd flygkapacitet kan bli pengar i sjön.

  • Lars Wedén, Sigtuna, fristående liberal debattör
  • David Lundqvist, Märsta, fristående socialdemokratisk debattör

Slutreplik: Våra äldre ska ha rätt att få välja!

Insändare I sitt svar försöker Moderaterna och Kristdemokraterna ducka problemen med den privatiserade hemtjänsten genom att skapa dimridåer och dra missvisande paralleller. Men det tar inte bort faktumet att kommunen ligger i botten när det gäller brukarnöjdhet och utförandet av hemtjänsten.

repliken: Vi vill ha en hemtjänst av toppklass

Insändare Om man som Marie Axelsson (S) och Tomas Brandell (S) förespråkar en kommunalt driven hemtjänst behöver man motivera det med sakliga argument. Inte med ensidig statistik och genom att blanda uppgifter från olika undersökningar på ett sätt som inte tar hänsyn till helheten.

Vänsterpartiets alternativa budget – en satsning på välfärd och barnen

Insändare Den 28 november antogs majoritetens budget för Sigtuna kommun. Med Moderaterna i spetsen valde man att sänka skatten, vilket för en person som tjänar 30 000 kronor innebär drygt 90 kronor mer i månaden. Men vi i Vänsterpartiet menar att denna skattesänkning kommer att få konsekvenser i form av försämrad välfärd och sämre samhällsservice på lång sikt.

(S)kolan har prio ett!

Insändare Kommunledningens budget är stor förlust för framförallt skolan som förtjänar riktiga investeringar före luftslott och uppblåsta budgetsiffror. Om vi hade styrt hade förskolan, grundskolan och gymnasiet fått 46 miljoner kronor mer än med den budget som M, SD, KD och SfS röstade igenom förra veckan på kommunfullmäktige.

30 år sedan Sverige röstade Ja till EU

Insändare Nu i november har det gått 30 år sedan Sverige röstade ja till att bli medlem i EU. Det är ett av de viktigaste politiska besluten som har fattats i vårt land. Idag är svenska folkets stöd för EU rekordhögt, och skälet är förstås att medlemskapet blivit en vinstlott för Sverige - på en rad olika områden.

Ge särskilda boenden bättre villkor

Insändare År 2023 införde det M-ledda styret i Sigtuna kommun ett köp- och säljsystem för de fyra kommundrivna särskilda boendena för äldre. Ärlinghem och Arhem i Märsta, Ymer i Valsta och Hemskogen i Sigtuna stad skulle inte längre ”få betalt” för de lägenheter som står outhyrda mellan ut- och inflyttningar.

Kvalitetslyft för äldreomsorgen i Sigtuna kommun

Insändare Vi vill tacka alla äldre och era anhöriga för det fina betyg ni gett Sigtunas äldreomsorg i Socialstyrelsens årliga enkätundersökning. På frågan ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” ger ni höjda omdömen inom alla undersökta områden jämfört med tidigare år.

Höj lärarbehörigheten i Sigtuna!

Insändare Den 5 oktober firades Världslärardagen, då vi uppmärksammade de som står i frontlinjen för att forma framtidens samhälle – lärarna. Utbildning är inte bara en rättighet, det är grunden för att bygga långsiktigt hållbara, demokratiska och jämställda samhällen.

Sigtuna tredje sämst i Sverige

Insändare Enligt de senaste siffrorna i SMHIs nationella emissionsdatabas, har Sigtuna kommun haft den tredje största ökningen av växthusgaser i landet sedan 2010.

Friheten att bestämma över sitt eget liv

Insändare Tänk dig att ständigt vara beroende av andra för att göra det som för de flesta är självklarheter, som att ta sig ur sängen på morgonen, borsta tänderna, åka till skola och jobb eller gå ut och ta en promenad.

Nedläggningen av Uppsalapendeln

Ett enormt svek mot pendlarna

Insändare Beskedet att SJ lägger ner Uppsalapendeln är inte bara ett enormt svek mot kommuninvånarna som pendlar till Uppsala och Stockholm, utan även mot de som pendlar till Sigtuna kommun.

slutreplik: Dåligt försök att mörka katastrofala nedskärningar

Insändare Moderaterna säger att hållbarhetsmålen ska integreras i kommunens övriga mål, men hur ska de mätas och följas upp när kommunledningen samtidigt säger upp kommunens hållbarhetsspecialister? Där står Moderaterna svarslösa och försöker blanda bort korten. De duckar också helt frågan om miljömässig hållbarhet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening