Foto: Pressbild

Gymnasieelever byggde förskolans gård

På Praktiska gymnasiet i Märsta längtade eleverna efter att få tillämpa sina kunskaper på riktigt. Drivna av denna önskan tog de kontakt med förskolan Steningehöjden för att skapa ett meningsfullt samarbete. Under ledning av Sarah Knight, en förstelärare på skolan, presenterades idén för lärarna på Praktiska gymnasiet med förslag på hur eleverna kunde involveras.

Syftet med samarbetet var att inleda ett hållbarhetsarbete och skapa en ny pedagogisk plats på förskolans gård. Elever från gymnasiets barn- och fritidsprogram besökte förskolan och intervjuade barnen för att få insikt i deras uppfattning av en pedagogisk plats.

”Projektet har gett alla våra elever en yrkesstolthet samtidigt som gemenskapen på skolan har stärkts,” säger Sarah Knight, förstelärare på Praktiska Gymnasiet i Märsta. ”Våra yrkesprogram är viktiga för ett fungerande samhälle, och genom detta projekt kunde vi också visa hur elevernas yrken samspelar med varandra.”

Samtidigt som barnen på förskolan bidrog med idéer om hur de ville ha sin gård utformad, omsatte skolans byggelever deras önskemål till praktisk verklighet. Förskolebarnen fick också besöka Praktiska gymnasiet för att följa arbetet och komma med ytterligare önskemål.

”Barnen har kommit med idéer om vad de vill ha på sin gård och skolans byggelever har omsatt deras önskningar i praktiken. Våra förskolebarn har sedan fått besöka Praktiska gymnasiet för att få se hur arbetet fortskred och komma med nya önskemål,” berättar Madelene Lovereus på Pysslingen Förskolor.

I morgon, 17 maj, kommer en invigningsfest att äga rum på förskolans gård i Steningehöjden. Gymnasieelever och deras lärare kommer att närvara vid evenemanget för att inviga gården och fira samarbetet tillsammans med förskolans barn, medarbetare och vårdnadshavare.

”Vi är otroligt stolta över detta samarbete och vi ser fram emot att fortsätta även nästa läsår. Det har varit så roligt att följa samspelet mellan våra elever och barnen på förskolan,” avslutar Sarah Knight.

Detta samarbete mellan Praktiska gymnasiet och förskolan Steningehöjden har inte bara skapat en meningsfull plats för förskolebarnen att lära och utvecklas på, det har även gett gymnasieeleverna en möjlighet att visa kunskaper och färdigheter.

Denna text genererades med en textrobot

Fem utanförskapsområden i kommunen

Nyheter SCB och Boverket har i en ny rapport identifierat fem områden i Sigtuna som utanförskapsområden. Syftet med rapporten är att både identifiera och rikta insatser i områdena.

Sigtunaseniorer i gamingprojekt

Nyheter Seniorer från BRF Trollberget i Sigtuna deltar i ett pilotprojekt som Riksbyggen och Tele2 lanserat där syftet är att minska det digitala utanförskapet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening