Förslag om fjärde bana sågas
I våras presenterade regeringens utredare Anders Sundström utredningen om Bromma flygplats framtid, en nedläggning där inkluderade en fjärde bana på Arlanda. Men nu hävdar flera remissinstanser att det inte är nödvändigt.
Regeringens utredare Anders Sundström menar på att det behövs en fjärde bana på Arlanda om Bromma läggs ner. Det är helt fel enligt flera remissinstanser som fått tycka till om utredningen rapporterar sajten Flygtorget. Redan med dagens tre banor ska det kunna hanteras trafik för inte bara de 45 miljoner som utredningen beräknar på utan 60 miljoner. Och det inom ramen för 84 flygrörelser i timmen.
– Det har blivit en total fixering vid ytterligare en bana. Utredningen tar inte hänsyn till dagens operativa begränsningar som hämmar trafiken. Istället skjuts hela problemet 20 år fram i tiden med tanken på att en bana 4 ska lösa alla problem, säger en pilot till Flygtorget.
Remissinstanserna kallar dagens system för slöseri där banorna används för lite av tiden. Bana 3 bara 19 procent av tiden, bana två 34 procent av tiden och bana ett 46 procent av tiden. Svenska Flygbranschen menar på att det finns andra flygplatser med trebnanesystem som har betydligt större kapacitet än Arlanda. Fyra banor för att hantera 40 miljoner passagerare anses ineffektivt i internationell jämförelse, tycker Svenska Flygbranschen. Flera instanser är överens om att det bästa för att öka kapaciteten på Arlanda är att ändra de förutsättningar som råder idag. Bland annat genom ändrade, kortare flygvägar och ändrade bullerrestriktioner till förmån för minskade utsläpp.