Förslag om 1000 bostäder vid station men hur ska det se ut?
I veckan lanserade Socialdemokraterna i landstinget ett förslag om att bygga 1000 lägenheter vid Märsta station. Kommunstyrelsens ordförande Ibrahim Khalifa (S) gillar tanken, men hur ska 1000 bostäder på den begränsade ytan se ut. Liberalernas kommunalråd Dan Rosenholm medverkar inte till ett nytt Märsta Port i området.
Hur får man plats med 1000 bostäder på en yta mellan Märsta station och Märsta centrum vid en sydlig uppgång? Det är en fråga som märsta.nu ställt till kommunalråden både Ibrahim Khalifa (S) och Dan Rosenholm (L). Den förstnämnde pekar på HSB-skrapan som ett lyckat projekt för att bygga i den bullriga miljön nära station och Arlanda. För att få in 1000 bostäder på ytan behövs det rimligtvis tio punkthus a´la Märsta Port eller HSB-skrapan. Tio hus med 100 lägenheter per hus. Liberalernas kommunalråd Dan Rosenholm har öppet deklarerat genom åren att han inte tänker medverka till den typ av stadsplanering som Märsta Port vilket klubbades igenom av den förra kommunledningen bestående av (S), (MP) och (C) med ett antal punkthus varav fyra av dessa uppförs intill Valstabacken och väg 263 i höjd med Tingvalla.
Rosenholm (L): Saknar relevans
Dan Rosenholm ser ingen relevans i Socialdemokraternas förslag om 1000 bostäder vid en eventuell sydlig uppgång från Märsta station utan kallar det endast ett räkneexempel. Rosenholm poängterar också att kommunen som bekant har planmonopol och bestämmer över hur det ska byggas. Från landstingsstyrelsens sida är man positiv till fler bostäder men Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill gärna se att kommunerna tar taktpinnen och inte landstinget:
– Om kommunerna genomför ett gediget bostadsbyggande och är med på en gedigen medfinansiering så är det här bra. Men om landstinget först ska öppna stationer och sedan hoppas att kommunerna bygger är det väldigt ekonomiskt riskabelt, säger Kristoffer Tamsons enligt Dagens Nyheter på webben.
Rosenholm välkomnar Tamsons uttalande:
– I vår kommun har vi länge, i bred politiskt enighet, strävat efter en utgång söderut från Märsta station. Ansvaret ligger på landstingsnivå, och det har visat sig tekniskt komplicerat. Men moderaternas landstingsråd Kristoffer Tamson öppnar i DN dörren för att koppla bostadsbyggande till nya stationer och extra utgångar. Vi hoppas han menar allvar även med oss i Sigtuna, det har hittills inte verkat så. Vad vi som bor i kommunen absolut inte vill är dock att de nuvarande diskussionerna vi i kommunledningen för om en ny station ska försenas. Att Märsta station byggs om snarast är ett absolut måste! Men vi diskuterar mer än gärna, imorgon om det går, både Märsta station och utvidgat bostadsbyggande med landstingsrådet Tamson och kollegor.