Foto: Riksbanken

Företagsklimatet backar i årlig ranking

Intresseorganisationen Svenskt Näringsliv rankar Sigtuna som 59:e kommun i företagsklimat, det sämsta resultatet någonsin enligt ett pressmeddelande.

Företagsklimatet i Sigtuna rankas som 59:a i landet och 12:a i länet. Sigtuna tappar dock för fjärde året i rad:
– Viktiga faktorer som tjänstemännens attityder till företagande får sämre resultat än tidigare. Det är frågor som måste prioriteras under den kommande mandatperioden om kommunen ska återta sin plats bland de främsta i Sverige, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv.

31 000 företagare har tyckt till
Rankingen för 2018 baserar sig mest på enkätsvar från nästan 31 000 företagare runt om i landet samt statistik gällande strukturella förutsättningar för företagande.
– Det som gör Svenskt Näringslivs ranking unik är att den främst baseras på företagares egna uppfattning om företagsklimatet i kommunen. Där företagen får rätt förutsättningar skapas jobb som ger ökade skatteintäkter till den gemensamma välfärden. Därför behöver företagsklimatet vara en prioriterad fråga för länets kommunpolitiker den kommande mandatperioden, säger Annika Bröms.

Solna etta igen
Solna är fortsatt etta i riket för elfte året i rad. I länet är det sedan Sollentuna och Sundbyberg som följer på plats 5 och 11 av 290 kommuner. Sundbyberg har för övrigt klättrat hela 47 placeringar på rankingen. Grannkommunen Upplands-Bro stiger också med 14 placeringar jämför med 2017. Upplands-Väsby rankas på plats 18, Upplands-Bro som 15:e kommun. Bakom Sigtuna i rankingen finns bland annat Vallentuna på plats 133, Stockholm, 123, och Huddinge, 135.

”Fokus på näringslivet med nya styret”
Annika Bröms anser dock att det nya politiska styret har uttalat ett tydligt fokus på näringslivsfrågor:
– Företagen tillfrågas i början av året så de förändringarna som redan skett har inte fångats upp i denna mätning, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv.

 

Arlandas utveckling stärker Swedavias resultat

Näringsliv Arlandas utveckling och ökade kommersiella utbud har haft stor betydelse för Swedavias förbättrade resultat under årets första kvartal. Trots en viss nedgång i det totala antalet resenärer bidrog satsningar vid Arlanda till ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde för flygplatsbolaget.

Ny djurbutik öppnar i Arlandastad

Näringsliv Den 2 maj öppnar en ny Arken Zoo-butik i Arlandastad, Märsta. Etableringen är en del av kedjans expansionsplan för 2025 och blir ett tillskott för husdjursägare i kommunen.

100 nya hyresrätter när Stationsgatan 4 byggs om

Näringsliv Fastigheten på Stationsgatan 4 i Märsta har fått ny ägare. Storsala har, i samarbete med Lindesberg’s Bygg AB, köpt kontorsfastigheten av HSB Stockholm. Planen är att bygga cirka 100 hyresrätter på platsen, med en total boarea på 4 800 kvadratmeter.

Rituals öppnar butik i Arlandas nya Marknadsplats

Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening