David Lundqvist och Lars Wedén.Foto: Insändarbild

Flytta Brommas kommersiella flygtrafik till Arlanda

När återgår flyget till ett ”normaltillstånd? Det är den stora frågan som flygbranschen och intressenterna omkring den ställer sig. Det är också en fråga av största intresse för flyginfrastrukturen i Sveriges huvudstadsregion, liksom för Uppsalaregionen.

Branschorganisationen ACI Europa trodde sommaren 2020 att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken är tillbaka på 2019 års nivåer. Transportstyrelsen gjorde i oktober 2020 en prognos där man förutspår att antalet passagerare 2026 kommer att vara ca 10 procent lägre än 2019.

I en nyligen publicerad rapport från Eurocontrol (som styr delar av Europas luftrum) sägs att flygtrafiken i Europa kanske inte återhämtat sig till 2019 års nivå före 2029, om någonsin.

Pressmeddelanden från flygbolag och researrangörer och har på senare tid blivit till media-inslag med rubriker om hur stort efterfrågan ökar på flygresor nu sommaren 2021. Men längst ner i artiklarna eller i faktarutor kommer ändå verkligheten fram: passagerarantalet är 60-70 procent lägre nu i sommar än motsvarande tid 2019.
Vi som skriver det här tror att prognosen i Eurocontrols rapport är den mest realistiska, dvs att flygtrafiken i Europa kanske inte återhämtat sig till 2019 års nivå före 2029, om någonsin. Särskilt tror vi på ”om någonsin”.

Affärs- och tjänsteresandet har visat sig kunna minska, digitala möten kan ersätta många fysiska. Privatresandet hade börjat gå ner före pandemin, och pandemins följdverkningar kommer att bli kvar länge. När flyget så småningom belastas med rimliga bränsle-/klimatkostnader och blir dyrare, kommer det att hålla tillbaka flygresandet. Dessutom: nödvändigheten av att minska den privata CO2-”produktionen” kommer i klimatuppvärmningens spår att stå allt klarare för folk. Och då kommer de att på ett övervägt sätt dra ner på det som är umbärligast – sina CO2-tunga nöjesresor med flyg.

Europols prognos och resonemanget närmast ovan stärker ytterligare argumenten för att koncentrera Stockholmsregionens kommersiella flygtrafik till en flygplats i stället för att fortsätta med två. Swedavia har bett regeringen om att få lägga ner sin verksamhet på Bromma. Saken utreds och ska redovisas senast den 31 augusti.
Vi hoppas att regeringen, trots förutsägbart politiskt motstånd, fortsätter processen med att lägga ner den kommersiella flygverksamheten på Bromma. Dessutom: Arlanda behöver den injektion en Bromma-avveckling skulle innebära.

  • Lars Wedén, oberoende liberal debattör, Sigtuna
  • David Lundqvist, fristående S-debattör, Märsta

30 år sedan Sverige röstade Ja till EU

Insändare Nu i november har det gått 30 år sedan Sverige röstade ja till att bli medlem i EU. Det är ett av de viktigaste politiska besluten som har fattats i vårt land. Idag är svenska folkets stöd för EU rekordhögt, och skälet är förstås att medlemskapet blivit en vinstlott för Sverige - på en rad olika områden.

Ge särskilda boenden bättre villkor

Insändare År 2023 införde det M-ledda styret i Sigtuna kommun ett köp- och säljsystem för de fyra kommundrivna särskilda boendena för äldre. Ärlinghem och Arhem i Märsta, Ymer i Valsta och Hemskogen i Sigtuna stad skulle inte längre ”få betalt” för de lägenheter som står outhyrda mellan ut- och inflyttningar.

Kvalitetslyft för äldreomsorgen i Sigtuna kommun

Insändare Vi vill tacka alla äldre och era anhöriga för det fina betyg ni gett Sigtunas äldreomsorg i Socialstyrelsens årliga enkätundersökning. På frågan ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” ger ni höjda omdömen inom alla undersökta områden jämfört med tidigare år.

Höj lärarbehörigheten i Sigtuna!

Insändare Den 5 oktober firades Världslärardagen, då vi uppmärksammade de som står i frontlinjen för att forma framtidens samhälle – lärarna. Utbildning är inte bara en rättighet, det är grunden för att bygga långsiktigt hållbara, demokratiska och jämställda samhällen.

Sigtuna tredje sämst i Sverige

Insändare Enligt de senaste siffrorna i SMHIs nationella emissionsdatabas, har Sigtuna kommun haft den tredje största ökningen av växthusgaser i landet sedan 2010.

Friheten att bestämma över sitt eget liv

Insändare Tänk dig att ständigt vara beroende av andra för att göra det som för de flesta är självklarheter, som att ta sig ur sängen på morgonen, borsta tänderna, åka till skola och jobb eller gå ut och ta en promenad.

Nedläggningen av Uppsalapendeln

Ett enormt svek mot pendlarna

Insändare Beskedet att SJ lägger ner Uppsalapendeln är inte bara ett enormt svek mot kommuninvånarna som pendlar till Uppsala och Stockholm, utan även mot de som pendlar till Sigtuna kommun.

slutreplik: Dåligt försök att mörka katastrofala nedskärningar

Insändare Moderaterna säger att hållbarhetsmålen ska integreras i kommunens övriga mål, men hur ska de mätas och följas upp när kommunledningen samtidigt säger upp kommunens hållbarhetsspecialister? Där står Moderaterna svarslösa och försöker blanda bort korten. De duckar också helt frågan om miljömässig hållbarhet.

Ansvarslöst av M-SD-KD-SfS-styret

Insändare Ett av kommunens absolut viktigaste ansvarsområden är att utveckla Sigtuna kommun på ett hållbart sätt som värnar både nuvarande och framtida invånare. Men i en tid när de flesta kommuner höjer ambitionerna väljer M, SD, KD och SfS att avveckla Sigtuna kommuns arbete med miljömässig och social hållbarhet. Efter att ha avvecklat såväl Agenda 2030-utskottet som hållbarhetsenheten och dess budget fortsätter styret nedmonteringen.

Slutreplik: Efterkonstruktioner från (S)

Insändare När ärendet behandlades i kommunstyrelsen var Socialdemokraternas talesperson väldigt tydlig – detta handlade bara om att det var en så kallad privat aktör som skulle få bedriva sin verksamhet i Humlegården. Nu försöker man blanda bort korten för dig som läsare genom att komma med andra, helt nya, argument. Man kan undra vilka det är som borde hålla sig till sanningen.

(S), (V) och (MP) vill stoppa utvecklingen av Sigtuna vårdcentral!

Insändare Kommunstyrelsen fattade den 10 juni 2024 beslut om att teckna hyresavtal med Sigtuna vårdcentral för etablering av en kraftigt utökad vårdverksamhet i Humlegården på Stora gatan i Sigtuna stad. Vänsterpartierna (S, V och MP) vill stoppa etableringen med motiveringen att Sigtuna vårdcentral är en ”privat aktör”.

repliken: Vilken kommunal välfärd ska vi ha?

Insändare Då kom då beskedet att högerstyret i Sigtuna kommun avser att sänka skatten. Det tog lite längre tid än vad jag trodde, vilket man kan ge styret lite beröm för. Skatten ska naturligtvis inte vara högre än vad den behöver. Men är det verkligen läge att sänka skatten?

eu-valet

Det är allvar nu – rösta för demokratin!

Insändare Det blåser kalla vindar i Europa. Krafter som liknar de som söndrade Europa och dödade miljontals människor har fått ny luft under vingarna och växer sig starkare i flera EU-länder. Sverige är inget undantag och tyvärr inte heller det enda landet där frihetsfientliga och antidemokratiska partier fått inflytande och makt.

Vi håller vad vi lovar – nu sänker vi skatten!

Insändare Steg för steg har kommunledningen i Sigtuna, trots tuffa yttre omständigheter som krig i Europa, pandemi och inflation, lyckats stärka kommunens ekonomi. Kommunledningen har sedan maktskiftet 2017 förvaltat dina skattepengar på ett ansvarsfullt sätt och kan nu planera för att sänka din skatt.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening