Flytt av hemtjänstpersonal oroar rosersbergare
Sigtuna kommun avser förändra i hemtjänstgrupperna så att det blir en central utgångspunkt vilket oroar en rosersbergare: - Skall man köra bil till och från istället för att som nu utgå från Rosersbergs samhälle där personalen kan gå till fots för att nå många av brukarna, säger rosersbergaren som hört av sig till märsta.nu
Äldre- och omsorgsnämndens ordförande Karsten Bjärbo (KD) bekräftar för märsta.nu att man gett förvaltningen i uppdrag att se över att hemtjänsten i Valsta, Sigtuna och delvis Tingvalla ska fungera:
– En hel del brukare och anhöriga vittnade om att man ej fått den service man fått beslut om av biståndsenheten. Därtill kunde vi se att man inte följde budgeterad plan på ett bra sätt, berättar Bjärbo för märsta.nu
Får gemensam utgångsplats
Vad märsta.nu erfar kommer nu de olika grupperna som finns utspridda i kommunens stadsdelar att lokaliseras till en gemensam plats där man sa utgå ifrån. Det tycker boende i Rosersberg är beklagligt, brukare ska ha fått reda på flytten med kort varsel innan jul. Frågorna är många från brukare om vad som kommer hända med den så kallade ”Rosersbergruppen”.
Ändringar införs snarast
Karsten Bjärbo säger att ett arbete pågått under hösten och de ändringar som man funnit nödvändiga ska införas snarast.
– Som politiker har jag och vår nämnd inte deltagit i detaljerna för hur det skall tillrättaläggas men vi har full förtrolighet och tillit till att de ansvariga tjänstemännen följer lagar och kommunens övergripande mål om att ge hög kvalitet till de brukare som är i behov av kommunens insatser.
Blir färre utförare
Rosersbergsgruppen ska inte heller ha fungerat optimalt och det har framkommit klagomål på dåliga lokaler och brist på närhet till enhetschefen. En eventuell samordning till Märsta skulle underlätta för brukare att få in mindre antal utförare (personal) som besöker dem, det skulle även minska vikariesituationen menar Karsten Bjärbo. Generellt sett ska det vara en stor nöjdhet med kommunens hemtjänst poängterar Karsten Bjärbo, över 80 procent av brukare och anhöriga är nöjda. Något som man vill behålla och förbättra.