Flygskatt införs 2018 – ”Hotar 7000 jobb”
Regeringen avser införa den omdiskuterade flygskatten, något som skulle kunna ge direkta konsekvenser på arbetstillfällena i kommunen som är kraftigt beroende av Arlanda flygplats utveckling. Stockholms Handelskammare är mycket kritiska och tror att skatten hotar 7000 jobb.
Flygskatten har fått kritik av branschen och oppositionspolitiker. Men trots det avser regeringen införa den redan 2018. Skatten är tänkt att tas ut från svenska flygplatser, 80 kronor vid en inrikesresa och 430 kronor vid en resa över 600 mil. Med skatten får flyget enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) även bära sin miljöpåverkan.
– Flyget behövs ju såklart men det är i dag en ojämn konkurrenssituation där flyget inte betalar någon klimatskatt på det bränsle man använder, säger Bolund till Aftonbladet.
Bolund menar att skatten redan finns i andra länder och fungerar utmärkt. Med skatten hoppas man uppmuntra resenärer till att välja andra alternativ. Utsläppen väntas minska 0,08-0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, enligt Aftonbladet. Intäkterna till statskassan skulle bli ca 1,8 miljarder och efterfrågan på inrikesresor tror man skulle minska med 5 procent och på utrikesresor 2 procent.
”Stryper företag”
Stockholms Handelskammare kritiserar förslaget nu på onsdagen. Man tror att det hotar 7000 jobb och går ”stick i stäv med strävanden om att stärka Arlanda som internationell flygplats”, skriver Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.
– En bra flygtillgänglighet är avgörande för att stärka Stockholms och Sveriges ekonomi på sikt. Kunskapsintensiva teknik- och tjänsteföretag har ett stort behov av fler internationella direktflyglinjer och en nationell flygskatt riskerar därför att strypa företagens möjligheter att växa, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Handelskammaren.