Transportföretagen anser att regeringen behöver lämna besked om Arlandas framtid annars kan de bli en negativ påverkan på tillgängligheten i både Stockholm och runt om i landet.
I en debattartikel i Dagens Samhälle skriver Fredrik Kämpfe, vd för Transportföretagen, Flygbranschen, att regeringen måste ge besked om hur Arlandas framtid ser ut. – Regeringens brist på besked om Arlanda flygplats framtid riskerar därför att ha en negativ påverkan på tillgängligheten såväl i Stockholm som runt om i landet, skriver han.
Så sent som 2017 lämnade dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) besked om att Arlanda skulle bli Nordens ledande flygplats. Ett Arlandaråd etablerades med representanter från både politik, bransch och näringsliv. Efter två år har rådet avvecklats utan något löfte om när slutrapporten om Arlandas långsiktiga utveckling kan presenteras enligt Fredrik Kämpfe. Han menar även på att Arlanda halkat efter de nordiska huvudstadsflygplatserna eftersom det saknas besked om morgondagens trafik.
Bristen på besked påverkar flygbolagens framtida planering, kommunens bostadsbyggande samt diverse andra infrastruktursatsningar till och från Arlanda. – Frågan om Arlanda kan naturligtvis inte ses i ett isolerat perspektiv. Debatten handlar inte primärt om antalet landningsbanor utan om att regeringen måste säkerställa att Stockholmsregionen och hela landet har tillräcklig framtida flygplatskapacitet.
Näringsliv Halvårssiffror från Arlanda visar att antalet resenärer till Amsterdam ökar kraftigt på Arlanda. Nyligen landade KLM-Air France även med sin nya A321Neo på Arlanda.
Näringsliv Transportbranschen välkomnar samarbetet mellan SAS och Bra: - I en situation där inrikesflyget har haft svårt att återhämta sig efter pandemin tar SAS och BRA ett stort ansvar för inrikestrafiken och flyginfrastrukturen med det här samarbetet, för att leverera fler och bättre förbindelser mellan regioner och storstäder. Det här ger bra förutsättningar för ökad svensk ekonomisk tillväxt och tillgänglighet, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Näringsliv Näringslivschefen Annika Bröms meddelar sin avgång som VD för Destination Sigtuna efter endast 18 månader på posten: - Den kunskap, de insikter och de upparbetade och värdefulla kontakter som jag fått under tiden på besöksbolaget tar jag med mig i min roll som näringslivschef, säger Annika Bröms i ett uttalande.
Näringsliv Swedavia, som ansvarar för drift och utveckling av tio av Sveriges största flygplatser, uttrycker sitt stöd för ett nytt förslag om att avskaffa flygskatten.
Näringsliv Hyndai expanderar sin verksamhet i Arlandastad: - Vi tror på platsens utveckling med sitt strategiska läge som passar våra behov. Vi ser fram emot att få utvecklas och expandera vår närvaro i våra lokaler, säger Jaehong Kim, President & CEO för Hyundai Motor Sverige.
Näringsliv Avgifterna för flygbolag har ökat markant sedan 2016, vilket gör flygtrafik dyrare. En genomgång visar att flera avgifter, som terminalavgiften på Arlanda, mer än fördubblats, vilket ökar kostnaderna för flygbolagen. Samtidigt har vissa avgifter, justerat för inflation, minskat.
Näringsliv Transportstyrelsen har publicerat en rapport om Arlandas framtid, där de beskriver hur flygplatsen kan utvecklas för att möta framtida behov.
Näringsliv One More, ett eventproduktionsbolag med bas i Göteborg, planerar att expandera sin verksamhet genom att öppna nya lokaler i Arlandastad nära Stockholm.
Näringsliv Förstudien om självkörande bussar i Arlandastad är nu avslutad och Explore Arlandastad ser stora fördelar med att förverkliga autonoma bussar i området mellan Arlandastad och Arlanda.