Jorge Castro, till höger, med teamet från ABS Wheels; Robin, Niklas, Markus och FreddyFoto: Insändarbild

Expertens tips för lyckad e-handel

Jorge Castro från lokala ABS Wheels har i dagarna gästat podcasten ehandelstrender för att prata digital marknadsföring. Journalisten Urban Lindstedt talar varje vecka med Sveriges främsta e-handelsprofiler. Märstabon har under sina år på ABS Wheels ökat sajten från 400 besökare till närmare en kvarts miljon.

märsta.nu har intervjuat Jorge Castro om sin medverkan samt hört om vilka tips han ger lokala företagare i kommunen kring digital marknadsföring.

Hur hade du annonserat om du ville nå ut till lokalbefolkningen i Sigtuna kommun?
– Jag hade annonserat på de lokala medierna där lokal journalistik sker i en kontrollerad form, det är rent logiskt, annonsera för personer i närheten som sannolikt kommer att besöka dig. Sätt ditt företag på kartan genom att arbeta med Googles organiska sökningar, något jag hade gjort om jag drev ett bolag i Sigtuna kommun är att koppla in google360 samt fixat en profil hos Google my business som man uppdaterar kontinuerligt vilket är kostnadsfritt.

 Hur ser du på Facebook-annonser kontra lokal journalistik?
– På Facebook cirkulerar en hel del desinformation vilket gör att annonser där inte ses lika pålitliga enligt min expertis. Det är alltid bättre att annonsera på sin lokala tidning där man som lokal företagare har en anknytning till lokal befolkningen som faktiskt är de som kommer att besöka verksamheten, Att bränna en miljon kronor på Aftonbladet för att nå kunder i Märsta är ren idioti.

Hur viktigt är det att man har ägaren och anställda med i marknadsföringsteamet?
– Det är jätteviktigt. Vi har ett bra team på ABS där alla kämpar mot samma mål. Som företag ska man tillåta arbetsplatsen florera av idéer och nytänk, vi sitter exempelvis ner varje torsdag tillsammans med VDn Andie Lahdo och bollar idéer som vi sedan rejtar 1–10 där 10 blir det som ska slutföras och det följer vi till punkt och pricka. Teamet består av utvecklare, säljare, lagermedarbetare, paketerare och montörer, dessa utgör en kärna i bolagets ryggrad och vi har alla något gemensamt vilket är att nå ABS North star metric

Om podcasten

Podden listas bland de mest lyssnade näringslivs-poddarna på poddtoppen.se, vill du lyssna på avsnittet så finns den på alla kända plattformar som spotify, Apple och Google.

Här är avsnittet https://open.spotify.com/episode/7dwtTm13C4IyjZ5fDB1yJw?si=YtklSTFcS1Kq2yximQkvPA

Ny direktlinje från Arlanda till Bukarest

Näringsliv Från den 2 mars 2025 lanserar det rumänska flygbolaget AnimaWings en ny direktlinje mellan Arlanda och Bukarest. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på torsdagar och söndagar, med ett Airbus A220-flygplan som har plats för 137 passagerare, varav 12 i business class.

Nytt superhotell byggs vid Sky City

Näringsliv Arlanda får ytterligare ett hotell i terminalnäraläge när Strawberry avser utveckla ett hotell med 656 rum: - Behovet och efterfrågan på flygplatsboende på Arlanda är stort. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda ett fullservice-hotell av den här storleken som en del i Arlandas utveckling för våra resenärer. Vi är mycket glada över att det nya hotellet kommer att drivas i Strawberrys regi. Hotellet blir ett starkt komplement till det befintliga hotellutbudet på flygplatsen och en viktig arena för att mötas på Sveriges största flygplats, säger Jesper Sandahl, VD på Swedavia Real Estate.

Norwegian öppnar ny pilotbas på Arlanda

Näringsliv Flygbolaget Norwegian planerar att återöppna en pilotbas på Stockholm Arlanda våren 2025, en bas som stängdes under pandemin när flygindustrin drabbades hårt. Sedan dess har de svenska piloterna varit stationerade på andra baser, främst i Oslo.

Sigtuna klättrar på småföretagarindex

Näringsliv Sigtuna har klättrat i Småföretagarnas Riksförbunds senaste Småföretagarindex och placerar sig nu på plats 152 av 290 kommuner i landet – en förbättring med 61 placeringar från föregående år.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening