Jorge Castro, till höger, med teamet från ABS Wheels; Robin, Niklas, Markus och FreddyFoto: Insändarbild

Expertens tips för lyckad e-handel

Jorge Castro från lokala ABS Wheels har i dagarna gästat podcasten ehandelstrender för att prata digital marknadsföring. Journalisten Urban Lindstedt talar varje vecka med Sveriges främsta e-handelsprofiler. Märstabon har under sina år på ABS Wheels ökat sajten från 400 besökare till närmare en kvarts miljon.

märsta.nu har intervjuat Jorge Castro om sin medverkan samt hört om vilka tips han ger lokala företagare i kommunen kring digital marknadsföring.

Hur hade du annonserat om du ville nå ut till lokalbefolkningen i Sigtuna kommun?
– Jag hade annonserat på de lokala medierna där lokal journalistik sker i en kontrollerad form, det är rent logiskt, annonsera för personer i närheten som sannolikt kommer att besöka dig. Sätt ditt företag på kartan genom att arbeta med Googles organiska sökningar, något jag hade gjort om jag drev ett bolag i Sigtuna kommun är att koppla in google360 samt fixat en profil hos Google my business som man uppdaterar kontinuerligt vilket är kostnadsfritt.

 Hur ser du på Facebook-annonser kontra lokal journalistik?
– På Facebook cirkulerar en hel del desinformation vilket gör att annonser där inte ses lika pålitliga enligt min expertis. Det är alltid bättre att annonsera på sin lokala tidning där man som lokal företagare har en anknytning till lokal befolkningen som faktiskt är de som kommer att besöka verksamheten, Att bränna en miljon kronor på Aftonbladet för att nå kunder i Märsta är ren idioti.

Hur viktigt är det att man har ägaren och anställda med i marknadsföringsteamet?
– Det är jätteviktigt. Vi har ett bra team på ABS där alla kämpar mot samma mål. Som företag ska man tillåta arbetsplatsen florera av idéer och nytänk, vi sitter exempelvis ner varje torsdag tillsammans med VDn Andie Lahdo och bollar idéer som vi sedan rejtar 1–10 där 10 blir det som ska slutföras och det följer vi till punkt och pricka. Teamet består av utvecklare, säljare, lagermedarbetare, paketerare och montörer, dessa utgör en kärna i bolagets ryggrad och vi har alla något gemensamt vilket är att nå ABS North star metric

Om podcasten

Podden listas bland de mest lyssnade näringslivs-poddarna på poddtoppen.se, vill du lyssna på avsnittet så finns den på alla kända plattformar som spotify, Apple och Google.

Här är avsnittet https://open.spotify.com/episode/7dwtTm13C4IyjZ5fDB1yJw?si=YtklSTFcS1Kq2yximQkvPA

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Ny direktlinje från Arlanda till Bukarest

Näringsliv Från den 2 mars 2025 lanserar det rumänska flygbolaget AnimaWings en ny direktlinje mellan Arlanda och Bukarest. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på torsdagar och söndagar, med ett Airbus A220-flygplan som har plats för 137 passagerare, varav 12 i business class.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening