Jorge Castro, till höger, med teamet från ABS Wheels; Robin, Niklas, Markus och FreddyFoto: Insändarbild

Expertens tips för lyckad e-handel

Jorge Castro från lokala ABS Wheels har i dagarna gästat podcasten ehandelstrender för att prata digital marknadsföring. Journalisten Urban Lindstedt talar varje vecka med Sveriges främsta e-handelsprofiler. Märstabon har under sina år på ABS Wheels ökat sajten från 400 besökare till närmare en kvarts miljon.

märsta.nu har intervjuat Jorge Castro om sin medverkan samt hört om vilka tips han ger lokala företagare i kommunen kring digital marknadsföring.

Hur hade du annonserat om du ville nå ut till lokalbefolkningen i Sigtuna kommun?
– Jag hade annonserat på de lokala medierna där lokal journalistik sker i en kontrollerad form, det är rent logiskt, annonsera för personer i närheten som sannolikt kommer att besöka dig. Sätt ditt företag på kartan genom att arbeta med Googles organiska sökningar, något jag hade gjort om jag drev ett bolag i Sigtuna kommun är att koppla in google360 samt fixat en profil hos Google my business som man uppdaterar kontinuerligt vilket är kostnadsfritt.

 Hur ser du på Facebook-annonser kontra lokal journalistik?
– På Facebook cirkulerar en hel del desinformation vilket gör att annonser där inte ses lika pålitliga enligt min expertis. Det är alltid bättre att annonsera på sin lokala tidning där man som lokal företagare har en anknytning till lokal befolkningen som faktiskt är de som kommer att besöka verksamheten, Att bränna en miljon kronor på Aftonbladet för att nå kunder i Märsta är ren idioti.

Hur viktigt är det att man har ägaren och anställda med i marknadsföringsteamet?
– Det är jätteviktigt. Vi har ett bra team på ABS där alla kämpar mot samma mål. Som företag ska man tillåta arbetsplatsen florera av idéer och nytänk, vi sitter exempelvis ner varje torsdag tillsammans med VDn Andie Lahdo och bollar idéer som vi sedan rejtar 1–10 där 10 blir det som ska slutföras och det följer vi till punkt och pricka. Teamet består av utvecklare, säljare, lagermedarbetare, paketerare och montörer, dessa utgör en kärna i bolagets ryggrad och vi har alla något gemensamt vilket är att nå ABS North star metric

Om podcasten

Podden listas bland de mest lyssnade näringslivs-poddarna på poddtoppen.se, vill du lyssna på avsnittet så finns den på alla kända plattformar som spotify, Apple och Google.

Här är avsnittet https://open.spotify.com/episode/7dwtTm13C4IyjZ5fDB1yJw?si=YtklSTFcS1Kq2yximQkvPA

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening