Elskena installerad på allmän väg
Första elskenan på allmän väg började installeras mellan Arlanda-Rosersberg förra veckan som en del av projektet E-road Arlanda.
Under flera års tid har det testats med en lastbil och elskena som ska driva lastbilen ute på Arlanda. Nu har elskenan börjat grävas ner på allmän väg öster om Arlanda. En lastbil ska sedan trafikera mellan Arlandas fraktterminal-PostNord i Rosersberg:
– Vi nu har uppfyllt de krav som ställts på säkerheten för att få börja lägga ned elskena i vägen. När teknikens uppfinnare Gunnar Asplund tog kontakt med oss på NCC 2011 så kändes den här dagen ganska avlägsen. Men efter många utmaningar står vi här nu och det är fantastiskt. Vi kan stoltsera med en världsunik teknik som dessutom är en svensk innovation, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef NCC och ordförande för konsortiet eRoadArlanda, i ett pressmeddelande.
Ett säkert system
Arbetet med elskenan som är två kilometer lång kommer att pågå i ca en månads tid. Skenan kommer därefter att strömsättas i självständiga sektioner om cirka 50 meter vardera. Skenan ger 800 volt och har krävt ett väl genomtänkt och utprovat säkerhetssystem runt omkring sig. Den aktuella vägsträckan är tungt trafikerad och man har testat att det går att använda skenan även vintertid då det är salt och grus på vägen.
– Vi har både ett asfaltsverk och ett grustag i närheten så det kommer att komma ned smuts i skenan. Vi hoppas även på lite snö och is ovanpå det, för vi vill testa under sämsta tänkbara förutsättningar för att upptäcka de brister som kan finnas. Fungerar det bra här så kommer den här lösningen att fungera bra var som helst, berättar Stefan Hörnfeldt, projektchef för anläggningsarbetet.