Bussresenärer: Bered er på tuff vinter

Boende i Sigtuna kommun. Bered er på en tuff vinter i SL trafiken. En av dem tuffaste någonsin sedan jag flyttade till kommunen 2005.

Den 15 december kommer en helt ny tidtabell för alla bussar i kommunen, men även denna gång stora ändringar på många linjer gällande hållplatser. Den mest kritiska ändringen är på linjebuss 583 mellan Märsta station och Arlanda. Här har man alltså bestämt att ta bort 10 st hållplatser mellan Märsta och Arlanda på linje 583:
Broby, Måby, Cargo City, Gränsgatan, Fraktvägen, Brovägen, Versailles, Driftvägen, SAS hangaren och Styrmansvägen.

Alla vi som jobbar någonstans på dessa hållplatser kan efter 15 december inte längre ta buss 583, vår egen kommunala Arlandalinje sedan många år tillbaka, till jobbet.  Istället erläggs dessa hållplatser nu på linje 579. En buss som utgår över 3 mil ifrån kommunen, rättare sagt från en annan kommun: Håbo kommun i Bålsta! Denna buss har över 40 hållplatser innan den når Märsta och blir den 15 December Sigtuna kommuninvånares ENDA buss att ta sig ut till hållplatserna nämnda ovan.

Inte nog med detta så matchar INGEN av kommunens största linjer, 570, 575, 580 och 582 med buss 579’s avgångstider från Märsta Station tidiga morgnar!

Mellan 16 och 33 minuters väntetid tidiga morgnar! Du läste rätt.
Ex 1: Linje 570 ankommer till Märsta Station kl 04:21
Linje 579 angår då från Märsta Station kl 04:24
(optimistiskt av SL att tro att 3 minuter ska matcha här, bytet är så kort att appen inte ens visade det bytet, tiden står i pdf filen från SL:s hemsida vilket är källa till hela denna insändare)
Nästa 579 buss? Den går då inte förrän kl 04:54 (33 minuters väntan)

Ex 2 : Linje 570,575,580,582 ankommer alla TILL Märsta station 04:54
Linje 579 bussen mot Arlanda AVGÅR från Märsta station samma tid: 04:54
(Ytterligare ett omöjligt byte, när nästa avgång sker för linje 579? 05:08, men denna buss ska avgå från Bålsta och hinna till Märsta på över 40 hållplatser)

Tiderna på många linjer är dessutom så tighta att SL:s reseplanerare inte ens visar dessa byten, då dem är samma minut eller mellan 3-6 minuter (vilket är att våga, då SL själva påstår att deras bussar kan svikta med upp till 5 minuter) utan hänvisar i reseplaneraren upp till 16 minuters väntetid och förutom exemplen ovan är det värst återigen för linje 570 som får en väntetid mot 583:an på hela 20 minuter om resenärer väljer en så tidig avgång från Sigtuna som att komma fram 04:21 till Märsta, så avgår inte 583 förrns 04:41, och har dem tur hinner dem med linje 579 som då avgår med 3 minuters marginal kl 04:24.

Landstinget, SL och styrande i kommunen: Ni har totalt försummat oss i kommunen som jobbar kring ytterområdet på Arlanda på ovan nämnda hållplatser att kunna ta oss till jobbet då ni gjort om linje 583 till någon slags turbolinje med endast 2 stopp mellan Märsta och Terminal 5 nu, trots att Arlanda Express finns samt möjlighet till pendeltåg förbi Arlanda eller alternativa flygbussar från hela länet, så valde ni att ta bort kommunens viktigaste linjes mellanhållplatser från många och låta oss tillförlita oss på en busslinje långt utanför våra gränser.

Att ha i åtanke med linje 579 är att den varje avgång måste åka felfritt punktligt över 3 mil och 40 hållplatser för att ens försöka matcha alla linjer i Märsta under dagen. I snö, köer och annat som kan hända i vinter. Alla invånare som någonsin åkt 579 till/från Bålsta-Märsta vet mycket väl att den åker på snariga småvägar och sicksackar mellan hästhagar och öppna fält i djupa skogar och mycket sällan är punktlig pga det långa avståndet. Det här är ingen stadsbusslinje, det är en långfärdslinje och ska inte beblandas med snabba byten och tighta tidsscheman vid Märsta Station. Det är ogenomtänkt något så gröndjävulskt så jag måste svära.

Att tex överväga att flytta till kommunen som inte längre har en fungerande kommunaltrafik för dem egna invånarna till dem stora arbetsplatserna runt Arlanda efter den 15 december, kommer skrämma iväg framtida nyfikna Sigtunainvånare och ta ifrån mäklarna deras bästa säljpitch: ”Bra kommunala färdmedel”. Vilket gäller alla gator då samtliga linjer blir inblandade här. Tack och lov utlovas att bussarna matchar med pendeltåget vilket jag inte vågat titta på än.

Jag är sjukt besviken och kommer komma 7-20 minuter sent till jobbet. Varje dag. Hur jag än gör. Vilket kommer kosta mig ca 200kr i månaden i avdrag på lönen.

Men jag tycker nog mest synd om 570 linjependlarna som får stå och frysa i 20 minuter, hela vintern, varje morgon, 5 dagar i veckan på Märsta station. Men å andra sidan, vi andra som ska med 579:an, som jag inte är hoppfull om att den ska komma i tid en enda dag med tanke på avståndet från dess utgångspunkt, så kommer jag stå och frysa tillsammans med er.

Jag kan bjuda på kaffe till er som ser extra frusna ut, även till er andra 579 resenärer medans vi kikar på vår gamla älskade 583 linje susa förbi var 7:e – 15:e minut men som saknar våra gamla hållplatser. Jag har kaffe-klippkort på Pressbyrån i närheten. När det tar slut kan ni ansvariga för detta gärna få bjuda på kaffe, varje morgon, tills denna vintertidtabell löper ut eller genast ta krafttag mot detta fiasko som påbörjas den 15:e december.

För något annat kan det inte bli.  Många resenärer kommer inte märka detta förrän det beger sig, så måndagen den 16:e december blir en intressant dag på Märsta station, för någon reklam ang detta är avsaknad helt bortsett från den sedvanliga ”Vi byter till vintertidtabell 15:e december”. Detta borde utropats högt som lågt med tanke på den enorma förändringen ni gör.

Sammanfattningsvis: Vi måste alltså vänta på en buss från Bålsta. Som åkt över 3 mil, för att komma och plocka upp oss på Märsta station där vi stått och frusit ett tag, och köra oss kommuninvånare 3 kilometer till jobbet , för ni valde att helt ta bort vår egen kommunala buss med betydligt bättre förutsättningar att hålla både tider effektivitet i topp.

Till råga på allt så införs avgift på pendlarparkeringen bredvid stationen samt en ökning av SL kortet till 930kr/mån.

God Jul och tack för den tidiga julklappen alla inblandande.

  • Resenär Jimmy, boende i Sigtuna Kommun.

Fotnot: märsta.nu söker SL för bemötande

M-SD-styret vill exploatera naturområde vid Aspvägen

Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Kommuner har ett ansvar för ett tryggare samhälle

Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Tack Sigtuna kommun

Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:

repliken: Martin behöver inte oroa sig

Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.

Barnen och skattebetalarna blir förlorarna

Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.

slutreplik: Kommunledningen drunknar i felkalkyler

Insändare Kära kommuninvånare och skattebetalare. Gå inte på kommunledningens bluffkalkyl om att simhallarna kostar 30 miljoner kronor per år. De glömmer nämligen att redovisa intäkterna. Deras kalkyl är därför långt ifrån vattentät.

Vi har rätt att bo här

Insändare Som nyvald vice ordförande för Hyresgästföreningen Sigtuna vill jag vädja till alla hyresgäster att vara vaksamma på vad som händer när kommunen ombildar hyresrätter till bostadsrätter.

repliken: Magplask av Socialdemokraterna

Insändare Att främja folkhälsan är viktigt och det är därför kommunledningen investerar 185 miljoner kronor i årets budget för att renovera, bygga ut och bygga nya anläggningar runtom i kommunen.

Låt fler Sigtunaelever driva företag i skolan

Insändare Stockholmsregionen behöver fler företagare. Det är i företagen som välstånd, innovationer och arbetstillfällen skapas – allt det som gör vardagen bättre för oss alla. Fler företagare i Stockholms län skulle stärka den lokala ekonomin och bidra till levande samhällen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening