Bussresenärer: Bered er på tuff vinter

Boende i Sigtuna kommun. Bered er på en tuff vinter i SL trafiken. En av dem tuffaste någonsin sedan jag flyttade till kommunen 2005.

Den 15 december kommer en helt ny tidtabell för alla bussar i kommunen, men även denna gång stora ändringar på många linjer gällande hållplatser. Den mest kritiska ändringen är på linjebuss 583 mellan Märsta station och Arlanda. Här har man alltså bestämt att ta bort 10 st hållplatser mellan Märsta och Arlanda på linje 583:
Broby, Måby, Cargo City, Gränsgatan, Fraktvägen, Brovägen, Versailles, Driftvägen, SAS hangaren och Styrmansvägen.

Alla vi som jobbar någonstans på dessa hållplatser kan efter 15 december inte längre ta buss 583, vår egen kommunala Arlandalinje sedan många år tillbaka, till jobbet.  Istället erläggs dessa hållplatser nu på linje 579. En buss som utgår över 3 mil ifrån kommunen, rättare sagt från en annan kommun: Håbo kommun i Bålsta! Denna buss har över 40 hållplatser innan den når Märsta och blir den 15 December Sigtuna kommuninvånares ENDA buss att ta sig ut till hållplatserna nämnda ovan.

Inte nog med detta så matchar INGEN av kommunens största linjer, 570, 575, 580 och 582 med buss 579’s avgångstider från Märsta Station tidiga morgnar!

Mellan 16 och 33 minuters väntetid tidiga morgnar! Du läste rätt.
Ex 1: Linje 570 ankommer till Märsta Station kl 04:21
Linje 579 angår då från Märsta Station kl 04:24
(optimistiskt av SL att tro att 3 minuter ska matcha här, bytet är så kort att appen inte ens visade det bytet, tiden står i pdf filen från SL:s hemsida vilket är källa till hela denna insändare)
Nästa 579 buss? Den går då inte förrän kl 04:54 (33 minuters väntan)

Ex 2 : Linje 570,575,580,582 ankommer alla TILL Märsta station 04:54
Linje 579 bussen mot Arlanda AVGÅR från Märsta station samma tid: 04:54
(Ytterligare ett omöjligt byte, när nästa avgång sker för linje 579? 05:08, men denna buss ska avgå från Bålsta och hinna till Märsta på över 40 hållplatser)

Tiderna på många linjer är dessutom så tighta att SL:s reseplanerare inte ens visar dessa byten, då dem är samma minut eller mellan 3-6 minuter (vilket är att våga, då SL själva påstår att deras bussar kan svikta med upp till 5 minuter) utan hänvisar i reseplaneraren upp till 16 minuters väntetid och förutom exemplen ovan är det värst återigen för linje 570 som får en väntetid mot 583:an på hela 20 minuter om resenärer väljer en så tidig avgång från Sigtuna som att komma fram 04:21 till Märsta, så avgår inte 583 förrns 04:41, och har dem tur hinner dem med linje 579 som då avgår med 3 minuters marginal kl 04:24.

Landstinget, SL och styrande i kommunen: Ni har totalt försummat oss i kommunen som jobbar kring ytterområdet på Arlanda på ovan nämnda hållplatser att kunna ta oss till jobbet då ni gjort om linje 583 till någon slags turbolinje med endast 2 stopp mellan Märsta och Terminal 5 nu, trots att Arlanda Express finns samt möjlighet till pendeltåg förbi Arlanda eller alternativa flygbussar från hela länet, så valde ni att ta bort kommunens viktigaste linjes mellanhållplatser från många och låta oss tillförlita oss på en busslinje långt utanför våra gränser.

Att ha i åtanke med linje 579 är att den varje avgång måste åka felfritt punktligt över 3 mil och 40 hållplatser för att ens försöka matcha alla linjer i Märsta under dagen. I snö, köer och annat som kan hända i vinter. Alla invånare som någonsin åkt 579 till/från Bålsta-Märsta vet mycket väl att den åker på snariga småvägar och sicksackar mellan hästhagar och öppna fält i djupa skogar och mycket sällan är punktlig pga det långa avståndet. Det här är ingen stadsbusslinje, det är en långfärdslinje och ska inte beblandas med snabba byten och tighta tidsscheman vid Märsta Station. Det är ogenomtänkt något så gröndjävulskt så jag måste svära.

Att tex överväga att flytta till kommunen som inte längre har en fungerande kommunaltrafik för dem egna invånarna till dem stora arbetsplatserna runt Arlanda efter den 15 december, kommer skrämma iväg framtida nyfikna Sigtunainvånare och ta ifrån mäklarna deras bästa säljpitch: ”Bra kommunala färdmedel”. Vilket gäller alla gator då samtliga linjer blir inblandade här. Tack och lov utlovas att bussarna matchar med pendeltåget vilket jag inte vågat titta på än.

Jag är sjukt besviken och kommer komma 7-20 minuter sent till jobbet. Varje dag. Hur jag än gör. Vilket kommer kosta mig ca 200kr i månaden i avdrag på lönen.

Men jag tycker nog mest synd om 570 linjependlarna som får stå och frysa i 20 minuter, hela vintern, varje morgon, 5 dagar i veckan på Märsta station. Men å andra sidan, vi andra som ska med 579:an, som jag inte är hoppfull om att den ska komma i tid en enda dag med tanke på avståndet från dess utgångspunkt, så kommer jag stå och frysa tillsammans med er.

Jag kan bjuda på kaffe till er som ser extra frusna ut, även till er andra 579 resenärer medans vi kikar på vår gamla älskade 583 linje susa förbi var 7:e – 15:e minut men som saknar våra gamla hållplatser. Jag har kaffe-klippkort på Pressbyrån i närheten. När det tar slut kan ni ansvariga för detta gärna få bjuda på kaffe, varje morgon, tills denna vintertidtabell löper ut eller genast ta krafttag mot detta fiasko som påbörjas den 15:e december.

För något annat kan det inte bli.  Många resenärer kommer inte märka detta förrän det beger sig, så måndagen den 16:e december blir en intressant dag på Märsta station, för någon reklam ang detta är avsaknad helt bortsett från den sedvanliga ”Vi byter till vintertidtabell 15:e december”. Detta borde utropats högt som lågt med tanke på den enorma förändringen ni gör.

Sammanfattningsvis: Vi måste alltså vänta på en buss från Bålsta. Som åkt över 3 mil, för att komma och plocka upp oss på Märsta station där vi stått och frusit ett tag, och köra oss kommuninvånare 3 kilometer till jobbet , för ni valde att helt ta bort vår egen kommunala buss med betydligt bättre förutsättningar att hålla både tider effektivitet i topp.

Till råga på allt så införs avgift på pendlarparkeringen bredvid stationen samt en ökning av SL kortet till 930kr/mån.

God Jul och tack för den tidiga julklappen alla inblandande.

  • Resenär Jimmy, boende i Sigtuna Kommun.

Fotnot: märsta.nu söker SL för bemötande

Slutreplik: Våra äldre ska ha rätt att få välja!

Insändare I sitt svar försöker Moderaterna och Kristdemokraterna ducka problemen med den privatiserade hemtjänsten genom att skapa dimridåer och dra missvisande paralleller. Men det tar inte bort faktumet att kommunen ligger i botten när det gäller brukarnöjdhet och utförandet av hemtjänsten.

repliken: Vi vill ha en hemtjänst av toppklass

Insändare Om man som Marie Axelsson (S) och Tomas Brandell (S) förespråkar en kommunalt driven hemtjänst behöver man motivera det med sakliga argument. Inte med ensidig statistik och genom att blanda uppgifter från olika undersökningar på ett sätt som inte tar hänsyn till helheten.

Vänsterpartiets alternativa budget – en satsning på välfärd och barnen

Insändare Den 28 november antogs majoritetens budget för Sigtuna kommun. Med Moderaterna i spetsen valde man att sänka skatten, vilket för en person som tjänar 30 000 kronor innebär drygt 90 kronor mer i månaden. Men vi i Vänsterpartiet menar att denna skattesänkning kommer att få konsekvenser i form av försämrad välfärd och sämre samhällsservice på lång sikt.

(S)kolan har prio ett!

Insändare Kommunledningens budget är stor förlust för framförallt skolan som förtjänar riktiga investeringar före luftslott och uppblåsta budgetsiffror. Om vi hade styrt hade förskolan, grundskolan och gymnasiet fått 46 miljoner kronor mer än med den budget som M, SD, KD och SfS röstade igenom förra veckan på kommunfullmäktige.

30 år sedan Sverige röstade Ja till EU

Insändare Nu i november har det gått 30 år sedan Sverige röstade ja till att bli medlem i EU. Det är ett av de viktigaste politiska besluten som har fattats i vårt land. Idag är svenska folkets stöd för EU rekordhögt, och skälet är förstås att medlemskapet blivit en vinstlott för Sverige - på en rad olika områden.

Ge särskilda boenden bättre villkor

Insändare År 2023 införde det M-ledda styret i Sigtuna kommun ett köp- och säljsystem för de fyra kommundrivna särskilda boendena för äldre. Ärlinghem och Arhem i Märsta, Ymer i Valsta och Hemskogen i Sigtuna stad skulle inte längre ”få betalt” för de lägenheter som står outhyrda mellan ut- och inflyttningar.

Kvalitetslyft för äldreomsorgen i Sigtuna kommun

Insändare Vi vill tacka alla äldre och era anhöriga för det fina betyg ni gett Sigtunas äldreomsorg i Socialstyrelsens årliga enkätundersökning. På frågan ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” ger ni höjda omdömen inom alla undersökta områden jämfört med tidigare år.

Höj lärarbehörigheten i Sigtuna!

Insändare Den 5 oktober firades Världslärardagen, då vi uppmärksammade de som står i frontlinjen för att forma framtidens samhälle – lärarna. Utbildning är inte bara en rättighet, det är grunden för att bygga långsiktigt hållbara, demokratiska och jämställda samhällen.

Sigtuna tredje sämst i Sverige

Insändare Enligt de senaste siffrorna i SMHIs nationella emissionsdatabas, har Sigtuna kommun haft den tredje största ökningen av växthusgaser i landet sedan 2010.

Friheten att bestämma över sitt eget liv

Insändare Tänk dig att ständigt vara beroende av andra för att göra det som för de flesta är självklarheter, som att ta sig ur sängen på morgonen, borsta tänderna, åka till skola och jobb eller gå ut och ta en promenad.

Nedläggningen av Uppsalapendeln

Ett enormt svek mot pendlarna

Insändare Beskedet att SJ lägger ner Uppsalapendeln är inte bara ett enormt svek mot kommuninvånarna som pendlar till Uppsala och Stockholm, utan även mot de som pendlar till Sigtuna kommun.

slutreplik: Dåligt försök att mörka katastrofala nedskärningar

Insändare Moderaterna säger att hållbarhetsmålen ska integreras i kommunens övriga mål, men hur ska de mätas och följas upp när kommunledningen samtidigt säger upp kommunens hållbarhetsspecialister? Där står Moderaterna svarslösa och försöker blanda bort korten. De duckar också helt frågan om miljömässig hållbarhet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening