Borgerlig valfrihet i Sigtuna kommun blev tvångsval
Under nuvarande borgerliga regim har Sigtuna kommun övergått från kommunal hemtjänst till privat hemtjänst. Man har upphandlat hemtjänst på ett sätt som drabbat dem som har hemtjänst och som saknar motstycke.
1. Man har tvångsplacerat dem som har hemtjänst på ett av två privata företag utan att ha frågat de berörda vilket företag de vill ha.
2. Man har tvingat de registrerade att stanna i det företag som kommunen valt i minst 1 år.
Ett exempel: En person har tvingats byta hemtjänstutförare (från kommunal till ett privat företag). Hen ansåg att den hjälp hen fick både var otillräcklig och felaktig. Trots upprepade klagomål fortsatte misskötseln. Då önskade hen byta hemtjänstutförare. Enligt den upphandling (och det avtal) som den borgerliga majoriteten i kommunen träffat kunde byte först ske efter 1 år. Hen klagade hos kommunens ansvariga, men dessa var bakbundna av avtalet och kunde inget göra. Hen var alltså helt hjälplös.
Denna händelse väcker många frågor. Två är:
1. Övergången av hemtjänsten till privata företag har motiverats med att hemtjänstanvändarna skulle få ökad valfrihet (och ökat inflytande) i valet av hemtjänstutförare. Kan man påstå att tvångsregistreringen innebär ökad valfrihet?
2. Den styrande majoriteten har omöjliggjort att användarna kan byta privat företag inom rimlig tid när användaren anser att hjälpen är otillräcklig eller felaktig. Är denna typ av inlåsning rimlig?
Det finns många skrämmande detaljer i det exempel jag hänvisar till ovan, bl a med koppling till den pågående Coronapandemin. Tydligt är att det har blivit ett högt pris som många har fått betala när hemtjänsten i Sigtuna kommun har privatiserats. Hemtjänsten har blivit sämre, och kommunens ansvar brister.
Var det detta den borgerliga majoriteten avsåg när de talade om ökad valfrihet och ökat inflytande och de överlämnade den kommunala hemtjänsten till privata företag?
- William Pettersson
Svar från Josefin Brodd (M), ordförande i Äldre- och omsorgsnämnden:
Valfrihet inom hemtjänsten är en målsättning som ligger längre fram i tiden, vilket vi har varit tydliga med under hela processen. Enligt avtal kommer däremot möjligheten att välja mellan befintliga utförare öppnas upp efter ett år. Vår ambition är främst att öka kvalitén i hemtjänsten, inte att få så många utförare som möjligt. Kommunen har en tät dialog med de privata utförarna och en systematisk uppföljning av deras verksamheter. Vi har ett gott samarbete när det gäller kvalitetsutvecklingen av hemtjänsten.
Jag är medveten om att hemtjänstföretagen har haft en tuff start, men hoppas att det finns en förståelse för att de har startat upp sina verksamheter mitt under en rådande pandemi. Det är en väldigt ansträngd situation för äldreomsorgen i hela landet. Vår kommun är inte ett undantag. De privata utförarna har varit verksamma i Sigtuna kommun sedan den 1 april, dvs inte ens i tre hela månader. Att efter så kort tid säga att allt blivit sämre speglar säkerligen mer skribentens politiska inställning till privata utförare inom äldreomsorgen än faktiska händelser.
Jag vill uppmana brukare som känner sig missnöjda att vända sig till sin utförare och till kommunen. På så sätt kan vi fånga upp missnöjet och fortsatt arbeta för att höja kvaliteten, vilket är syftet med upphandlingen.
- Josefin Brodd (M)
redaktion@marsta.nu