Blomstrande tid för flygfrakten
Fraktflyget på Arlanda ökade med sju procent första kvartalet rapporterar sajten Flygtorget: - Jämfört med Oslo som har ett stort exportöverskott på flygfrakten, många av maskinerna flyger tomma upp dit, har Stockholm en bra balans mellan import och export. I dagsläget består tonnaget av 45 procent import och 55 procent export, säger Ylva Arvidsson, fraktansvarig på Swedavia, till Flygtorget.
Internationellt sett går det trögt för flygfrakten men på Arlanda är det blomstrande tider och en ökning med sju procent rapporterar Flygtorget. Nu har även Korean Air uppgraderat planet mellan Arlanda-Korea från en Boeing 777 till en 747.
– Det är glädjande. Av tradition har vi mycket tungt industrigods från Arlanda till Seoul och i takt med att efterfrågan ökar har flygbolaget uppgraderat till den större modellen, säger Ylva Arvidsson, fraktansvarig på Swedavia, till Flygtorget.
Uppgraderade maskiner
Korean Air går i slingan mellan Seoul, Amsterdam, Arlanda och tillbaka till Seoul. Det är en av de tyngre fraktmaskinerna tillsammans med Turkish Cargo som också uppgraderat maskinen till en Airbus A330 på en de av passagerarflygningarna för att kunna ta mer last. Utöver det går fraktbolagen DHL, UPS, TNT och FedEx som flyger till frakthubbarna i Europa där godset lastas om.
300 000 ton om året
Totalt består den svenska flygfrakten av ca 300 000 ton per år. Inga nya fraktlinjer lär vara aktuella:
– Jämfört med Oslo som har ett stort exportöverskott på flygfrakten, många av maskinerna flyger tomma upp dit, har Stockholm en bra balans mellan import och export. I dagsläget består tonnaget av 45 procent import och 55 procent export, uppger Ylva Arvidsson enligt Flygtorget.