Bilia får rätt mot verkstad i Arlandastad

Bilia får rätt mot verkstäderna inom Bilyaa Group, ett företag som är registrerat i Arlandastad. Bilyaa Group får inte heta Bilyaa utan måste hädanefter byta namn.

I en dom som Motormagasinet uppmärksammar så har Bilia fått rätt mot Bilyaa Group, ett företag som driver verkstäder inom Mekonomen. Bilia ansåg att namnet Bilyaa är för likt Bilyaa och stämde företaget till Patent och marknadsdomstolen. Nu har Bilia fått rätt. Utöver att Bilyaa måste marknadsföra verkstäderna under annat namn ska man även stå för rättegångskostnader på 1,8 miljoner kronor.
– Domen visar att vid etablering av nya företagsnamn och varumärken, är det viktigt att låta undersöka vilka kännetecken som redan är etablerade på marknaden och att undvika sådana som är identiska eller förväxlingsbara även vid så kallad fonetisk användning i tal, exempelvisvid telefonkontakter med kunder. Som företagare bör man också vara medveten om att även sådana företagsnamn eller varumärken som har ganska låg särskiljningsförmåga och består av ord tagna från den marknad man verkar på kan få en inarbetad ensamrätt efter långvarig och metodisk användning och efter investeringar i marknadsföring som stärker kännetecknet, säger Helén Selemark, immaterialrättsjurist på patentbyrån Bjerkén Hynell till Motormagasinet.

Ägaren av Bilyaa Group har kommenterat domen i Motormagasinet:
– Det känns förjäkligt och jag förstår inte riktigt utfallet. Att domen är skiljaktig är i varje fall något positivt vad gäller ett eventuellt överklagande. Helt ärligt hade jag blivit förvånad vilket utfallet än blivit. Känns lite som att singla slant. Men trots allt så kände jag att vi hade lite fördel när det kom till våra argument, säger han enligt Motormagasinet.

Rituals öppnar butik i Arlandas nya Marknadsplats

Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.

Wolt lanseras i Sigtuna och Märsta

Näringsliv Den digitala handelsplattformen Wolt etablerar sig i Sigtuna och Märsta, vilket gör det möjligt för invånarna att få mat, livsmedel och andra varor levererade till dörren inom 30 minuter.

Stjärnkrögare etablerar i McDonalds gamla lokaler

Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening