Foto: Swedavia/Jonas Borg

Besked: Bromma flygplats läggs ner-trafiken flyttas till Arlanda

Regeringen har under onsdagen meddelat att Bromma flygplats ska läggas ner, trafiken från Bromma ska flyttas till Arlanda.

Arbetet med att lägga ner Bromma flygplats inled nu från regeringens sida. Det meddelades i samband med en pressträff. Beskedet välkomnas av rödgröna politiker i Stockholm då det möjliggör för 30 000 bostäder i och kring Bromma flygplats.
– Det är också välkommet att regeringen säger att man ska göra nödvändiga åtgärder för att säkra kapaciteten på Arlanda. Med det kravet och med Swedavias analys av att det går att flytta trafiken till Arlanda finns det få rationella skäl för att bevara en mycket olönsam Bromma flygplats, uppger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd Stockholm.

Finansregionrådet Irene Svenonius kommenterade också beskedet om Brommas framtid:
– Jag vill se spaden i marken på Arlanda innan Brommas öde avgörs. Flyget är avgörande för Sveriges konkurrenskraft. Stockholm har flest internationella huvudkontor i hela Norden och är beroende av en stor modern flygplats med direktlinjer till hela världen. Det är därför oerhört viktigt att Arlanda tar sikte på att bli Nordens ledande flygplats, säger Irene Svenonius (M)

Svenonius poängterar att man inte ska överväga en stängning av Bromma innan man säkrat kapaciteten för ett ”konkurrenskraftigt” inrikesflyg. Hon förutsätter att nedläggningen inte sker på grund av den rådande pandemin.

Gustav Hemming (C) Tillväxt- och samhällsplaneringsråd i Region Stockholm vill nu se en ”Arlandaförhandling”.
– Det naturliga steg regeringen nu borde ta är att skyndsamt samla regionen och kommunerna till en Arlandaförhandling för att säkra att kapaciteten kan utvecklas och tillgängligheten till och från flygplatsen. Det handlar om frågor som en fjärde landningsbana, priserna för Arlanda express, tillgängligheten med tåg, förlängning av Roslagsbanan och så vidare. Man ska komma ihåg att Arlanda inte bara är en flygplats utan också en av regionens viktigaste kärnor för arbete och näringsliv

Stockholms Handelskammare vill också se investeringar:
– Vi välkomnar investeringar på Arlanda men som läget är nu saknar Arlanda kapacitet att svälja Brommas trafik. Om man på allvar avser gå vidare med det här beskedet måste kraftfulla investeringar i Arlanda ske direkt. Givet Arlandas begränsningar riskerar en situation i närtid när vi saknar kapacitet för flyget. Det vore katastrofalt för Sverige. Om man stänger Bromma innan Arlanda är utbyggt blir det negativt för hela landet. När kapaciteten tryter kommer de aktörer som betalar mest att få de attraktiva start- och landningstiderna. Sannolikt innebär det att orter ute i landet får stå tillbaka och acceptera dåliga tidtabeller, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

EXTRA

Väsby och Sigtuna bildar kommun -Flyttar S:t pers ruin till Rosersberg

Nyheter Sigtuna och Väsby planerar att slå ihop sina kommuner till en enda storkommun och skapa ett nav i Rosersberg. Bland annat planeras flytt av S:t Pers ruin till Rosersberg. Ett förslag som hotar samarbetet i kommunledningen: - Vi kommer lämna med omedelbar verkan om Mattias Askerson och Moderaterna går vidare med detta, dundrar Lasse Björling i Samling för Sigtuna.

Skyddsrummen i Sigtuna – så ser läget ut

Nyheter Trots ökat intresse för skyddsrum har inga nya byggts i Sverige sedan 2003, och beståndet har minskat något de senaste åren. I Sigtuna finns idag 270 skyddsrum med plats för cirka 37 200 personer, vilket täcker 70 procent av befolkningen – en högre andel än riksgenomsnittet på 64 procent.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening