Bara var tionde cyklar till jobbet
Trots cykelplaner och väl utbyggt cykelvägsystem i både länet och kommunerna är det bara en av tio i Stockholms län som cyklar till jobbet.
Bara en av tio stockholmare cyklar, trots att det är ett välutbyggt system för cykelbana där man kan cykla från Sigtuna till Nynäshamn. Sigtuna kommun har också en egen cykelplan och man ska kunna ta sig fram i princip överallt i kommunen med cykel. Den sista delen av den regionala cykelplanen i länet färdigställs just nu mellan Märsta-Väsby.
Krav på cykelgarage
Andra faktorer som påverkar att man tar cykel till jobbet eller en del av sträckan är att det finns cykelparkeringar och liknande, något som Sigtuna kommun gått i bräschen för med ett cykelgarage på Märsta station. Behovet av säkra och väderskyddade cykelparkeringar anses vara stor enligt Försäkringsbolaget If:
– Sannolikt är samhällsnyttan av bättre cykelparkeringar vid just järnvägsstationer särskilt stor. Det finns starkt stöd i forskningen för att cyklingen ökar om det finns tillgång till god cykelparkering, säger Iréne Isaksson Hellman, trafikforskare på If.
Flest i Uppsala
Nästan tre av tio i Uppsala län cyklar till jobbet under sommarhalvåret, med det är man bäst i landet. Stockholmarna är näst sämst med en av tio medan Västernorrland är sämst med 7 procent. Även Örebro, Västmanland och Östergötland har en hög frekvens av cykelpendlare under sommarhalvåret.
Bil vanligaste färdsättet
Vanligaste färdmedlet att ta sig till jobbet med är bil (42 procent), därefter cykel (16 procent), kollektivtrafik (buss, pendel eller t-bana) är mellan 11-5 procent medan knappt 9 procent väljer att gå till jobbet.
– Andelen cykelpendlare varierar stort över landet. Hur långa avstånden är påverkar självklart, men vi vet också att de kommuner som verkligen satsar på att öka andelen cyklister får resultat. Om man målmedvetet arbetar för ökad trafiksäkerhet och bygger ordentliga cykelvägar så blir det fler som cyklar, säger Iréne Isaksson Hellman, trafikforskare vid If.
tips@marsta.nu