Avfallschefen: Ökat ansvar för invånare att återvinna förpackningar
Från och med den 1 januari 2024 har Sveriges kommuner tagit på sig det övergripande ansvaret för alla återvinningsstationer samt insamling av förpackningsavfall från hushållen.
Förändringen syftar till att effektivisera landets återvinningssystem och bidra till att uppnå Sveriges ambitiösa klimatmål. Orsaken ligger i ett regeringsbeslut om en ny förpackningsförordning från 2022. Förordningen fokuserar främst på att öka återvinningen av förpackningar och har resulterat i att kommunerna nu tar över ansvaret för återvinningsstationerna som tidigare sköttes av Förpackningsinsamlingen (FTI).
Insamlade förpackningar ska återlämnas till producenterna, enligt principen om producentansvar som innebär att de som sätter en förpackning på marknaden är ansvariga för dess insamling och återvinning.
– Vi strävar efter en smidig övergång för att minimera påverkan på kommuninvånarna, kommenterar Winand Hendriks, Avfallschef på Sigtuna Vatten & Renhållning AB
Förpackningsinsamlingen utgör en viktig samhällsfunktion som berör alla medborgare och måste vara fungerande och tillgänglig för alla. Från och med årsskiftet är det således till Sigtuna Vatten & Renhållning AB som privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsägare ska vända sig för frågor och ärenden gällande insamlingen av hushållsförpackningar.
Om en återvinningsstation till exempel är nedskräpad eller en behållare är överfull kan invånare skicka in felanmälningar direkt via kommunens avfallsapp eller webbplats.
– Det mest avgörande framåt är att vi alla fortsätter att öka vår källsortering av förpackningar och bidrar till återvinning – varje förpackning spelar en roll, avslutar Winand Hendriks, Avfallschef på Sigtuna Vatten & Renhållning AB.