Utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Mattias Askerson (M) är kritisk till att Miljöpartiet fått diktera vad som ska hända med Arlanda i framtiden.
På måndagen gavs besked från Swedavia att man inte går vidare med utbyggnaden av en ny Pir och bagaghanteringssystem. Planerna för en fjärde rullbana läggs också på is enligt Mattias Askerson (M), ordförande i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden som hänvisar till Miljöpartiet. – Jag blir arg av att se företrädare för Miljöpartiet stoltsera med att utbyggnaden av Arlanda stoppats. Det är ett hån mot flygets centrala roll för sammanhållning, tillgänglighet och tillväxt i hela Sverige, skriver Askerson på Facebook.
Askerson konstaterar att Arlanda drabbats mycket hårt av covid-19 samt att situationen är mycket ansträngd. Han menar att Arlanda kommer att ha en viktig roll för Sveriges väg ur krisen, det är dock något som Miljöpartiet blundar för när de ”dikterar villkoren för Arlanda”. Han kallar agerandet för skadligt: – Om Regeringen och Miljöpartiet slutade med symbolpolitik och istället fokuserade på omstarten av Sveriges ekonomi skulle man inte bortprioritera Arlanda, fortsätter Askerson.
Nyheter Under vecka 11 genomför polisen en nationell trafikvecka med fokus på hastighet i tätbebyggda områden. Mellan den 10 och 16 mars kommer extra kontroller att ske på vägar med hastighetsbegränsning upp till 70 km/h, särskilt i närheten av skolor, bostadsområden och stadskärnor.
Nyheter Två förändringar i kollektivtrafiken för 2026 gällande kommunen är att Steninge slottsby får utökad turtäthet samt att pendeltågen ska köras på natten.
Nyheter Sträckan mellan Ulriksdal och Märsta är en av de mest drabbade tågsträckorna i Sverige när det gäller infrastrukturrelaterade störningar. Under 2024 registrerades 270 fel som ledde till förseningar för både gods- och persontrafik.