Foto: Orlando Boström/Swedavia

Arlandas satsningar lyfter Swedavia

Satsningarna som flygbolagen gjort på Arlanda flygplats innebär en kraftig resenärstillväxt samt att Swedavia uppnått ett mycket starkt halvårsresultat.

Swedavia skriver i ett pressmeddelande att nettoomsättningen för det första halvåret i åruppgått till 2,185 miljarder kronor med ett negativt resultat på 258 miljoner. Dock ser det ljusare ut nu än för ett år sedan då många flygbolag satsat på Arlanda och bidragit till rörelseintäkter. Resenärstillväxten är kraftig även om det återstår en bit fram till nivåerna som innan pandemin. På bara några månader i år har Arlanda flygplats haft en resenärstillväxt motsvarande 20 års passagerartillväxt. Något som lett till stora utmaningar. Swedavias VD Jonas Abrahamsson lyfter de insatser som gjorts på flygplatsen mellan Swedavia och andra flygplatsaktörer.
– Tillsammans har vi arbetat intensivt med att bemanna upp och anpassa den operativa verksamheten till ett ökat flygresande – ett arbete som fortsätter med oförminskad kraft, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Under våren öppnades Terminal 4 upp och man har gjort insatser för att förstärka bemanningen på både kort och lång sikt med både reguljära som extrainsatta resurser.
– Precis som på många flygplatser runt om i Europa har bemanningsutmaningarna för flera av flygplatsens aktörer tidvis inneburit längre köer än normalt för resenärerna på framför allt Arlanda. Tillsammans med våra samarbetspartners har vi gjort vårt yttersta för att hantera situationen på bästa sätt och vi har vidtagit ett antal extraordinära åtgärder. Den samlade resursförstärkningen har gett effekt på både köer och trängsel på Arlanda, fortsätter Abrahamsson.

Swedavia fortsätter nu arbetet med att stärka nationell och internationell tillgänglighet för att möta upp den starka efterfrågan som nu finns efter pandemin.
– Det är oerhört glädjande att ett stort antal flygbolag väljer att satsa och investera på våra flygplatser och särskilt på Arlanda, som fortsätter att stärka sin marknadsposition för framtiden, säger Jonas Abrahamsson.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening