Arlandas bristande utveckling kostar Sverige miljarder
En rapport från WSP visar att Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder.
Under 20 år har Arlandas svaga tillväxt lett till samhällsekonomiska förluster på 192–303 miljarder kronor, enligt en ny rapport från WSP på uppdrag av Transportföretagen. Om utvecklingen fortsätter kan förlusten nå 1 700 miljarder kronor fram till 2050. Bristerna påverkar investeringar, handel och jobb negativt, enligt Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
Rapporten visar att Arlanda presterar betydligt sämre än andra nordiska storflygplatser. Bara under 2023 uppskattas produktionsförlusten till 16–26 miljarder kronor. För norra Sverige, där många gröna omställningsprojekt pågår, har bristande flygförbindelser kostat två miljarder kronor på ett år. Transportföretagen efterlyser nu en satsning på Arlanda för att stärka Sveriges tillväxt och hållbarhet.
Näringsliv Den digitala handelsplattformen Wolt etablerar sig i Sigtuna och Märsta, vilket gör det möjligt för invånarna att få mat, livsmedel och andra varor levererade till dörren inom 30 minuter.
Näringsliv Regeringens delbetänkande om Arlandas utveckling slår fast att flygplatsens kapacitet och tillgänglighet måste förbättras för att möta framtidens ökade resande.
Näringsliv Husqvarna och Clas Ohlson har inlett ett samarbete om att sälja Husqvarnas produkter. Vilket innebär att butiken i Märsta kommer att ha sortimentet.
Näringsliv Besökarantalet till WE Sporthall i Sigtuna har ökat sedan nyinvigningen i oktober. I samband med att WE Arlandastad stänger den 27 april satsar anläggningen på att bredda träningsmöjligheterna.
Näringsliv Arlandas resenärer ökade under februari och uppgick till 1,5 miljoner. Trots ökningen ligger resandet via Arlanda på 86 procent av nivåerna före pandemin 2019.
Näringsliv Det råder stort intresse för sommarjobb på Arlanda och Swedavia har nu tillsammans med andra aktörer på flygplatsen cirka 150 jobb att söka.
Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.
Näringsliv Ett nytt mötesforum, Frukostklubben Arlanda, etableras för företag verksamma på och runt Arlanda flygplats. Initiativet har tagits av Swedavia, Sigtuna kommun och Destination Sigtuna.
Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.
Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.
Näringsliv ABS Wheels meddelar att de kommer att flytta hela sin verksamhet till Rosersberg. För några år sedan förvärvade företaget en padelanläggning som nu alltså ska inrymma hela verksamheten.
Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.
Näringsliv Flygbolaget Norwegian utökar sitt linjenät från Stockholm Arlanda inför sommarsäsongen. När bolaget byter till sitt sommarprogram i slutet av mars lanseras fyra nya direktlinjer från Arlanda till Bilbao, Lyon, Porto och Bukarest.
Näringsliv PL Utemiljö AB har nyligen flyttat sin verksamhet från Uppsala till Märsta. Syftet är att öka tillgängligheten och förbättra möjligheten att arbeta närmare kunder i området.