Arlandas återhämtning en av orsakerna till att lägga ner Bromma
Den rödgröna koalitionen i Stockholm avser säga upp avtalet med Swedavia gällande Bromma flygplats. En bidragande orsak är att Arlanda återhämtat sig snabbare efter pandemin och att flera bolag återetablerat på Arlanda och inte Bromma.
Sammanfattningsvis handlar det om planerna för att omvandla Bromma flygplats till en ny stadsdel, Bromma parkstad. På grund av bostadsbrist och trångboddhet i Stockholm ses flygplatsområdet som en möjlighet för bostadsbyggande och stadsutveckling. För närvarande hindrar flygplatsverksamheten även bostadsbyggande i närliggande områden på grund av bullerstörningar. Avsikten är att skapa en blandad stadsdel med cirka 16 000 nya bostäder, varav minst hälften ska vara hyresrätter. Detta förväntas möta den växande befolkningens behov och stärka Stockholms konkurrenskraft. Planerna för Bromma parkstad inkluderar även ny infrastruktur, skolor, förskolor, idrottsplatser, kulturlokaler och butiker. Fokus ligger på att bygga en miljö- och klimatvänlig stadsdel med grönområden och hållbar mobilitet. Genom att bygga på redan hårdgjord yta kan grönytor bevaras i andra delar av staden samtidigt som bostadsbehoven tillgodoses.
Utöver planerna för att omvandla Bromma flygplats till Bromma parkstad, är det värt att nämna att flera flygbolag har aktivt flyttat från flygplatsen, medan andra visat intresse för att flytta till Arlanda. Bromma flygplats har sett en minskning av passagerare, med 1 184 293 under förra året, jämfört med Arlandas 21 818 580 passagerare. Innan pandemin, 2019, hade Arlanda 25 642 623 passagerare.
tips@marsta.nu