Arlandaområdet tar steget mot hållbar mobilitet med autonoma bussar
RISE, Sveriges forskningsinstitut, leder ett projekt för att införa autonoma bussar i Arlandaområdet. Projektet finansieras av Vinnova och drivs i samarbete med Arlandastad Group, Vy, Adastec och Applied Autonomy. Det är ett första steg mot att införa autonoma bussar i Sverige och kan bli en av världens första pilotstudier med autonoma bussar av denna typ.
Under projektets första sex månader kommer projektgruppen att fokusera på säkerhetsaspekter, behov av stödjande infrastruktur och lagstiftning. Därefter testas en pilotbuss innan man övergår till kommersiell trafik. Projektet kommer att utvärdera vilka ytterligare fördelar som bussarna ger utifrån ett socialt, miljö och hållbarhetsperspektiv.
Projektets område har stort potential och det har identifierats ett verkligt resbehov där. Genom att införa autonoma mobilitetstjänster kan man förbättra tillgänglighet, hållbarhet och skapa ekonomiska fördelar för verksamheter, organisationer och hela regionen. De fullstora autonoma bussarna kan trafikera i samma hastigheter som övrig trafik på rutten och kommer kunna operera dygnet runt.
Det är också värt att notera att projektets koppling till en flygplats är världsunik och att tekniken för att skapa bussarna redan finns tillgänglig genom teknikleverantörerna Applied Autonomy och Adastec. Självkörande bussar kan öka trafiksäkerheten och bidra till energibesparingar genom effektivare körning.
Projektet är en del av en större satsning på att bygga hållbara och attraktiva destinationer i Sverige. Bussarna blir en viktig del i utvecklingen genom att öka tillgängligheten och möjliggöra för fler att transportera sig på ett hållbart sätt. Projektet sätter också Sverige på kartan som ett land i framkant i satsningen på autonoma fordon.
Projektet inleds under april med en sex månaders förstudie innan en pilotbuss testas på sträckor med en hastighet på mellan 50–70 km/h. Målet är autonoma bussar i kommersiell trafik. Vy kommer att operera de autonoma bussarna i projektet.
Fotnot: Denna text har genererats med hjälp av AI
redaktion@marsta.nu