Arlandabanan fyller tjugo år
I år firar Arlandabanan tjugo år: - Arlandabanan är än idag Sveriges enda renodlade OPS-lösning, där privata aktörer stått för hela risken med bygget mot att få driva verksamheten under ett visst antal år, fortsätter Magnus Zetterberg, VD Arlanda Express.
1999 invigdes Arlandabanan av Kungen och Drottning Silva som sen åkte mellan Stockholm och Arlanda på 18 minuter, då en halvering av restiden mellan huvudstaden och Arlanda. Idag går både fjärr och regionaltåg på banan samt Arlanda Express som är huvudaktör.
Banan och Arlanda Express har fått kritik under 2010-talet för det avtal som finns mellan staten och banägaren, bland annat för att banägaren tvingar på pendeltågsresenärer en extraavgift för att kliva av vid Arlanda samt för att det slussats pengar ut från Sverige via Arlanda Express till det företag som ägde Arlanda Express.
Men Arlanda Express VD Magnus Zetterberg konstaterar i ett pressmeddelande att Arlandabann är landets enda renodlade OPS-lösning (Offentlig-Privat-Samverkan) där privata aktörer stått för hela risken mot att man får driva det i ett visst antal år.
Ett av målen för Arlandabanan var bättre miljö och genom resorna som gjort på Arlandabanan har det sparats in utsläpp för 86 miljoner passagerare. För ökad miljönytta behöver mer av trafiken från E4:an flytta till Arlandabanan:
– Vi anser att Arlandabanans miljösyfte även ställer krav på Arlanda Express. Våra tåg drivs därför enbart av el som är märkt ” Bra Miljöval”, så kallad grön el från endast förnybara källor. Och oavsett vilken tågoperatör du väljer på Arlandabanan, så är tåg alltid bättre ur miljöhänsyn än bil, säger Magnus Zetterberg, VD på Arlanda Express.