Lundqvist och Wedén

Arlanda måste bli landets tydliga huvudflygplats

Nätverket ”Fördel Arlanda” driver uppfattningen att Arlanda borde vara det enda flygnavet i Stockholmsområdet, och att Swedavia bör slippa driva flyglinjetrafik på Bromma.

Den trafiken kan flyttas till Arlanda, som med sina tre rullbanor har kapacitet att hantera den trafikökning det innebär. En statlig utredning föreslog i augusti 2021 att en sådan flytt skulle ske, ett av alternativen kallades ”snarast”. En ny utredning med liknande direktiv föreslog i maj 2022 en något längre avvecklingsperiod.

Två viktiga saker har hänt sen dess. En är att Arlanda efter pandemin och SAS’ ägarförändringar har tappat kraftigt i tillgänglighet till orter runt om i världen. En utredning gjord i september 2023 visar att nedgången är 25 procent räknat från trafiktoppåret 2018. Linjer från Arlanda till europeiska städer har minskat mer än från jämförda regioner i Europa. Region Stockholm oroas av denna försämring, Stockholms handelskammare gör det också.

Det förefaller troligt att svenskars flygande – särskilt utrikes och långväga – kommer att mattas eller t o m minska pga ökade kostnader och allmänhetens ökande klimatmedvetande. Men Sverige och Stockholmsregionen behöver ändå – och just därför – ett flygnav, ett nav som inte tappar, utan som står sig i konkurrrensen.

Den andra är att Sverige hösten 2022 fick en regering, som är helt låst i Bromma-Arlanda-frågan. Moderaterna hade redan innan villkorat en flytt av den kommersiella Bromma-trafiken med att en fjärde rullbana först måste byggas, vilket är en feluppfattning. Och Sverigedemokraterna motsätter sig helt att den kommersiella trafiken på Bromma läggs ned. Låsningen är så hård att saken t o m är inskriven i Tidö-avtalet (sid 57): ” Bromma flygplats ska bevaras. Något beslut om att lägga ned Bromma flygplats kommer inte fattas under mandatperioden.”

Det här har gjort att regeringen givit ett mycket urvattnat direktiv till uppföljningen av de ovan nämnda Bromma/Arlanda-utredningarna. Samordnaren Peter Norman ska ”ta fram underlag som kan bidra till att öka kapaciteten i infrastrukturen och förbättra tillgängligheten till och från Arlanda flygplats för att på så sätt stärka flygplatsens konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen ges bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt.” Direktivet kan inte läsas på annat sätt än att det är tillgängligheten på marken runtom Arlanda som här avses. En Bromma-flytt är alltså ute ur bilden, och en ytterligare rullbana nämns bara pliktskyldigast.

Inget fel i att trafik-infrastrukturen runtom Arlanda förbättras, tvärtom. Vi önskar Peter Norman lycka till med detta. Men det räddar inte Arlanda kvar som en framträdande internationell flygplats med god tillgänglighet till städer i Europa och övriga världen. Vad som skulle kunna göra det, eller i vart fall bidra, är att Bromma-flygtrafiken flyttas till Arlanda, att Arlanda blir det tydliga huvudstads-flygnavet.

  • David Lundqvist, Märsta
  • Lars Wedén, Sigtuna
    Nätverket Fördel Arlanda

Slutreplik: När ska (M) bemöta sakpolitiken?

Insändare Det är beklagligt att Moderaterna och Kristdemokraterna bemöter våra förslag med anklagelser om ”lögner” istället för att bemöta de sakfrågor vi lyfter. Våra förslag syftar till att stärka socialtjänsten, förbättra arbetsmiljön och ge stöd till de mest utsatta – något vi anser borde vara gemensamma prioriteringar för alla politiker i Sigtuna kommun.

Slutreplik: Våra äldre ska ha rätt att få välja!

Insändare I sitt svar försöker Moderaterna och Kristdemokraterna ducka problemen med den privatiserade hemtjänsten genom att skapa dimridåer och dra missvisande paralleller. Men det tar inte bort faktumet att kommunen ligger i botten när det gäller brukarnöjdhet och utförandet av hemtjänsten.

repliken: Vi vill ha en hemtjänst av toppklass

Insändare Om man som Marie Axelsson (S) och Tomas Brandell (S) förespråkar en kommunalt driven hemtjänst behöver man motivera det med sakliga argument. Inte med ensidig statistik och genom att blanda uppgifter från olika undersökningar på ett sätt som inte tar hänsyn till helheten.

Vänsterpartiets alternativa budget – en satsning på välfärd och barnen

Insändare Den 28 november antogs majoritetens budget för Sigtuna kommun. Med Moderaterna i spetsen valde man att sänka skatten, vilket för en person som tjänar 30 000 kronor innebär drygt 90 kronor mer i månaden. Men vi i Vänsterpartiet menar att denna skattesänkning kommer att få konsekvenser i form av försämrad välfärd och sämre samhällsservice på lång sikt.

(S)kolan har prio ett!

Insändare Kommunledningens budget är stor förlust för framförallt skolan som förtjänar riktiga investeringar före luftslott och uppblåsta budgetsiffror. Om vi hade styrt hade förskolan, grundskolan och gymnasiet fått 46 miljoner kronor mer än med den budget som M, SD, KD och SfS röstade igenom förra veckan på kommunfullmäktige.

30 år sedan Sverige röstade Ja till EU

Insändare Nu i november har det gått 30 år sedan Sverige röstade ja till att bli medlem i EU. Det är ett av de viktigaste politiska besluten som har fattats i vårt land. Idag är svenska folkets stöd för EU rekordhögt, och skälet är förstås att medlemskapet blivit en vinstlott för Sverige - på en rad olika områden.

Ge särskilda boenden bättre villkor

Insändare År 2023 införde det M-ledda styret i Sigtuna kommun ett köp- och säljsystem för de fyra kommundrivna särskilda boendena för äldre. Ärlinghem och Arhem i Märsta, Ymer i Valsta och Hemskogen i Sigtuna stad skulle inte längre ”få betalt” för de lägenheter som står outhyrda mellan ut- och inflyttningar.

Kvalitetslyft för äldreomsorgen i Sigtuna kommun

Insändare Vi vill tacka alla äldre och era anhöriga för det fina betyg ni gett Sigtunas äldreomsorg i Socialstyrelsens årliga enkätundersökning. På frågan ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” ger ni höjda omdömen inom alla undersökta områden jämfört med tidigare år.

Höj lärarbehörigheten i Sigtuna!

Insändare Den 5 oktober firades Världslärardagen, då vi uppmärksammade de som står i frontlinjen för att forma framtidens samhälle – lärarna. Utbildning är inte bara en rättighet, det är grunden för att bygga långsiktigt hållbara, demokratiska och jämställda samhällen.

Sigtuna tredje sämst i Sverige

Insändare Enligt de senaste siffrorna i SMHIs nationella emissionsdatabas, har Sigtuna kommun haft den tredje största ökningen av växthusgaser i landet sedan 2010.

Friheten att bestämma över sitt eget liv

Insändare Tänk dig att ständigt vara beroende av andra för att göra det som för de flesta är självklarheter, som att ta sig ur sängen på morgonen, borsta tänderna, åka till skola och jobb eller gå ut och ta en promenad.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening