Arlanda måste bli landets tydliga huvudflygplats
Nätverket ”Fördel Arlanda” driver uppfattningen att Arlanda borde vara det enda flygnavet i Stockholmsområdet, och att Swedavia bör slippa driva flyglinjetrafik på Bromma.
Den trafiken kan flyttas till Arlanda, som med sina tre rullbanor har kapacitet att hantera den trafikökning det innebär. En statlig utredning föreslog i augusti 2021 att en sådan flytt skulle ske, ett av alternativen kallades ”snarast”. En ny utredning med liknande direktiv föreslog i maj 2022 en något längre avvecklingsperiod.
Två viktiga saker har hänt sen dess. En är att Arlanda efter pandemin och SAS’ ägarförändringar har tappat kraftigt i tillgänglighet till orter runt om i världen. En utredning gjord i september 2023 visar att nedgången är 25 procent räknat från trafiktoppåret 2018. Linjer från Arlanda till europeiska städer har minskat mer än från jämförda regioner i Europa. Region Stockholm oroas av denna försämring, Stockholms handelskammare gör det också.
Det förefaller troligt att svenskars flygande – särskilt utrikes och långväga – kommer att mattas eller t o m minska pga ökade kostnader och allmänhetens ökande klimatmedvetande. Men Sverige och Stockholmsregionen behöver ändå – och just därför – ett flygnav, ett nav som inte tappar, utan som står sig i konkurrrensen.
Den andra är att Sverige hösten 2022 fick en regering, som är helt låst i Bromma-Arlanda-frågan. Moderaterna hade redan innan villkorat en flytt av den kommersiella Bromma-trafiken med att en fjärde rullbana först måste byggas, vilket är en feluppfattning. Och Sverigedemokraterna motsätter sig helt att den kommersiella trafiken på Bromma läggs ned. Låsningen är så hård att saken t o m är inskriven i Tidö-avtalet (sid 57): ” Bromma flygplats ska bevaras. Något beslut om att lägga ned Bromma flygplats kommer inte fattas under mandatperioden.”
Det här har gjort att regeringen givit ett mycket urvattnat direktiv till uppföljningen av de ovan nämnda Bromma/Arlanda-utredningarna. Samordnaren Peter Norman ska ”ta fram underlag som kan bidra till att öka kapaciteten i infrastrukturen och förbättra tillgängligheten till och från Arlanda flygplats för att på så sätt stärka flygplatsens konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen ges bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt.” Direktivet kan inte läsas på annat sätt än att det är tillgängligheten på marken runtom Arlanda som här avses. En Bromma-flytt är alltså ute ur bilden, och en ytterligare rullbana nämns bara pliktskyldigast.
Inget fel i att trafik-infrastrukturen runtom Arlanda förbättras, tvärtom. Vi önskar Peter Norman lycka till med detta. Men det räddar inte Arlanda kvar som en framträdande internationell flygplats med god tillgänglighet till städer i Europa och övriga världen. Vad som skulle kunna göra det, eller i vart fall bidra, är att Bromma-flygtrafiken flyttas till Arlanda, att Arlanda blir det tydliga huvudstads-flygnavet.
- David Lundqvist, Märsta
- Lars Wedén, Sigtuna
Nätverket Fördel Arlanda
redaktion@marsta.nu