Arlanda inviger ny marknadsplats och snabbare säkerhetskontroll
Stockholm Arlanda Airport genomförde en historisk invigning den 10 oktober, då de öppnade sin nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplats och avslutade utvecklingen av en snabbare säkerhetskontroll. Invigningen hölls på Sveriges största flygplats och samlade en rad framstående talare, inklusive Swedavias vd, Jonas Abrahamsson, och Sveriges infrastruktur- och bostadsminister, Andreas Carlson.
Det gemensamma utvecklingsprojektet, som omfattade både den nya säkerhetskontrollen och Marknadsplatsen, representerar den största investeringen någonsin i Arlanda. Dessa förändringar syftar till att kraftigt förbättra upplevelsen för flygplatsens resenärer och stärka Sveriges förmåga att upprätthålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter.
”Vi är stolta över att få inviga två betydande landmärken i utvecklingen av Sveriges största flygplats: vår nya säkerhetskontroll och den första etappen av den nya Marknadsplatsen. Tillsammans kommer dessa förändringar att förbättra upplevelsen för Arlandas resenärer avsevärt,” säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Invigningsceremonin, som ägde rum på Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5, samlade även Sveriges infrastrukturminister, Andreas Carlson, samt ledande företrädare från flygbranschen och näringslivet i regionen. Där diskuterade de vikten av Swedavias stora satsning för Stockholm, regionen och hela Sverige. Den förbättrade resenärsupplevelsen förväntas leda till ökad tillgänglighet.
”Andra flygplatsen har den nationella betydelse och roll som Arlanda har. Den är navet som knyter samman landet och driver tillväxt i den svenska ekonomin. Investeringarna i den nya Marknadsplatsen och säkerhetskontrollen är inriktade på framtiden och syftar till att utveckla Arlanda som en flygplats,” säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Satsningen på den snabbare säkerhetskontrollen har redan resulterat i markant kortare väntetider för Arlandas resenärer sedan den öppnades i somras. Tillsammans med den nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplatsen och ett förnyat kommersiellt utbud för Swedavias flygplatser, representerar dessa investeringar den mest betydande kommersiella satsningen hittills för Arlandas resenärer. Målet är att skapa en effektivare och mer inspirerande start på resan från Sveriges största flygplats för dagens och morgondagens resenärer.
tips@marsta.nu