85 000 läste märsta.nu i april

märsta.nu nådde 85 000 användare under maj vilket är en ökning jämfört med förra året: - Intresset är fortsatt stort från kommuninvånarna att ta del av lokala nyheter dygnet runt, kommenterar Daniel Iskander.

märsta.nu:s position som kommunens ledande lokalmedia är fortsatt stark. Trafiken ökade med fem procent i april jämfört med förra året. Det var 85 000 användare som räknades in under månaden. Nästan 13 procent var nya användare. De totala besöken uppgick till 372 000 vilket innebär att varje användare i snitt besöker märsta.nu fyra gånger.
– Människors mediekonsumtion förändras drastiskt och det är längesedan man i Sigtuna kommun väntade in tidningar för att ta del av lokala nyheter. Idag är det över 7 av 10 som läser märsta.nu via mobil och den andelen ökar kraftigt medan trafiken från datorer och paddor minskar, säger Daniel Iskandar, chefredaktör

Under den senaste tremånadersperioden har 219 000 användare hittat in till märsta.nu och totalt rör det sig om nästan 1,1 miljoner besök.
– Vi märker en ökning av att våra läsare dels stannar längre på sidan samt att de besöker fler sidor. Varje användare besöker oss också fler gånger än tidigare då antalet sessioner per användare gått upp med 7,3 procent, analyserar Daniel Iskandar.

För företagen som annonserar på märsta.nu är exponeringen för den lokala marknaden massiv. Man når en lokal målgrupp i aktuella sammanhang dygnet runt.
– Det är högt tryck på annonsbokningen just nu och vi har många trogna annonsörer som insett vikten av att synas lokalt online eftersom det är där som läsarna idag finns, säger Niclas Åhrman, säljare/annonsbokare på märsta.nu

märsta.nu bevakar hela Sigtuna kommun och inte bara Märsta. Sajten etablerades 2008 och innehar utgivningsbevis sedan 2015. Bevakningsområdet omfattar Rosersberg i söder, Arlanda i norr, Skepptuna, Odensala, Sigtuna med mera. Tidningen är hyperlokal med fokus på kvarters- och medborgarjournalistik.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening