75-åring avled-Anhöriga fick inte tag på boendet
I samband med att en äldre man dog på ett äldreboende i kommunen försökte hans barn ringa i tre dygn utan att komma fram.
En demenssjuk man avled på ett äldreboende och i samband med det försökte hans son ringa äldreboendet som inte svarade på tre dygn rapporterar Aftonbladet. Pappan gick bort sex dygn efter att han smittats med covid-19. Pappan hade både feber och ont i kroppen, han skulle kring 8:e april testas för viruset. Efter det hörde man aldrig av från boendet.
– Jag försökte ringa min pappa naturligtvis, eftersom jag hade en förhoppning om att han hade kvicknat till. Men han svarade inte. Då försökte jag ringa personalen, men det gick inte att få tag på någon, berättar sonen.
Sammanlagt ringde man runt 50 samtal till boendet och till pappans mobil, utan att någon svarade.
– Under tre dagar hade vi ingen kontakt med boendet. Det är konstigt att ingen hörde av sig. Jag var på vippen att gå dit och knacka på, fortsätter sonen.
Men de fick kontakt till slut och fick då veta att pappan var så dålig att han troligtvis inte skulle överleva, två dagar senare var han död. Sonen är kritisk till boendet och anser att någon chef eller personal borde ha i uppgift att ringa anhöriga och berätta läget.
Äldre- och omsorgsnämndens ordförande Josefin Brodd (M) säger till Aftonbladet att hon inte känner till det specifika fallet. Hon säger vidare att det ska vara god kontakt mellan de boende och anhöriga. Man har sen tidigare informerat om att det finns corona på boenden, men inte på vilka eller hur omfattande smittspridningen är.
Brodd känner heller inte igen bilden av kaos på boendena:
– Det är givetvis ansträngt vad gäller bemanningen. Det är en jäkligt tuff situation för alla just nu. I verksamheterna gör de verkligen allt de kan för att det ska bli så bra som möjligt, säger hon enligt Aftonbladet.