14 000 följde Valet2018 på märsta.nu
Valdagen och måndagen lockade nästan 14 000 unika läsare till märsta.nu: - I jämförelse med förra valet var det en ökning med 27 procent, säger Daniel Iskander, chefredaktör för märsta.nu
Valhelgen blev intensiv på märsta.nu med Valdebatten på lördagen som lockade ett fullt Magasinet när partiföreträdare bekände färg. Sändningen på märsta.nu lockade ca 550 tittare, varav 205 följde debatten live. Som mest var det 48 som tittade samtidigt. Sändningen i efterhand har alltså setts av över 300 tittare.
– Det var ett kul initiativ som alla partier ställde upp på, vi hade hoppats få in sändningen även på Facebook vilket hade ökat räckvidden men det blev något tekniskt problem med den saken, konstaterar Daniel Iskander, ansvarig utgivare och chefredaktör samt programledare för Valdebatten och Valvakan.
Över 3000 såg valvakan
Valvakan lockade 360 tittare live på sajten och som mest var det 61 tittare, snittiden var 23 minuter per tittare. På Facebook där valvakan sändes under några timmar har 3100 visningar/starter, nästan 5200 nåddes av sändningen
– Valvakan var det bättre fart i eftersom vi nådde ut på Facebook också, men överlag är vi nöjda, det var en satsning på lokal bevakning, vi fick in representanter från partierna även på Valdagen vilket var kul. Det vi kan ta med oss är kanske att korta ner den lite och lägga ett tajtare schema bland gästerna så att det blir en mer underhållande sändning konstaterar Iskander.
Uppåt jämfört med 2014
Samtidigt som tv-sändningen rullade på hade vi även en valbevakning som visade ökade jämfört med 2014:
– Responsen har varit positiv, vi har fått många meddelanden om att satsningen vi gjort varit bra. Det har också märkts på vår trafik till märsta.nu.
Bevakning i 20 timmar
Trafiken visar en uppgång med 27 procent jämfört med 2014, på Valdagen och dagen efter var det 13 700 unika besökare jämför med 10 700 för fyra år sedan. Totala besöken gick upp med nästan 9000 till 29 700 och antalet sidvisningar som är ett mått på hur många som läser våra artiklar gick upp från 43700 till 60 700.
– Vi var igång på Valdagen från tidig morgon till 3 på natten. Sen var det bara några timmars sömn innan vi följde upp valdagen med start kl. 6 på morgonen. Det har varit kul för alla att jobba runt valet för märsta.nu, samtidigt har den respons som läsarna gett oss sporrat oss att jobba hårdare och bättre, vi är mycket glada över att ni tyckt om det vi har gjort, säger Daniel Iskander.
28 000 besökare under valveckan
Själva valveckan nådde märsta.nu 28 000 unika användare och 90 000 totala besök. Det betyder att varje person besökt märsta.nu drygt tre gånger den här veckan. Antalet sidvisningar den senaste veckan var 171 000.
– Tanken har varit att ge kommuninvånare så mycket som möjligt om allt som partierna vill berätta. Det har rapporterats om stort som smått.
Stort engagemang på Facebook
På Facebook har märsta.nu haft en räckvidd på 15 000 personer och videovisningarna har uppnått 18 000 stycken. 24 410 har nåtts av kommentarer och interaktioner på inläggen.
– Genomslagskraften på Facebook har minskat med den nya algoritmen som Facebook genomfört men vi märker under valveckan att intresset bland facebookanvändare har varit stort.
redaktion@marsta.nu