Snabbare pendeltåg föreslås
När Citybanan tas i bruk 2017 föreslås det att pendeltågen kan komma att skippa ett antal stationer längs med nätet: - Det är bra på det viset att de som kliver på i Märsta får snabbare transport in till stan, där många jobbar. Vi har mycket landsbygd i vår kommun, och vi måste göra något så att människor kommer fortare in till centralorterna, säger märstabon Bosse Andersson (C) som sitter i landstingets trafiknämnd.
2017 invigs Citybanan och då är det tänkt att pendeltågstrafiken ska ökas. Hur det ska gå till är oklart rapporterar DN. Tjänstemän på i landstingshuset skissar på två förslag; dels pendeln går som idag med tätare turer och stopp vid alla stationer, dels att pendeltågen går i två linjer med ”skip-stop”, det vill säga stannar inte på alla stationer.
48 procent på snabbtågen
Stopp mellan Märsta-Stockholm skulle i så fall bara ske i Väsby, Sollentuna, Helenelund och Solna. Av utredningen framgår att 48 procent av alla resenärer väntas välja snabbtågen och 52 procent de långsammare tågen. Genom ”skip-stop” så går det att få störst kapacitet på Citybanan med 24 tåg i timmen jämfört med 22 tåg i tomten vid jämn trafik.
Andersson nöjd
Märstapolitikern Bosse Andersson (C) som sitter i Trafiknämnden är positiv till förslaget med ”skip-stop” eftersom det skulle gynna bland annat Sigtuna kommuns invånare.
– Det är bra på det viset att de som kliver på i Märsta får snabbare transport in till stan, där många jobbar. Vi har mycket landsbygd i vår kommun, och vi måste göra något så att människor kommer fortare in till centralorterna, säger Bosse till DN.
Kommuner ska få yttra sig
Innan beslut fattas ska samtliga 26 kommuner i länet tycka till om förslaget. Långt ifrån alla är dock lika positiva som Bosse Andersson. I Huddinge ser man sig som förlorare eftersom man har fem stationer och det bara skulle bli stopp i Huddinge och Flemmingsberg. Kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, Daniel Dronjak Nordqvist (M), säger till DN att han hellre ser ökad turtäthet på alla stationer istället. Även i Botkyrka välkomnar man ett system där tågen stannar på alla stationer. Hon tror att ett komplicerat system riskerar att minska resandet i kollektivtrafiken.