Skuldsanerarna har minskat kötiderna
märsta.nu kunde förra veckan rapportera om antalet skuldsatta i kommunen gått upp något men att den totala skulden gått ner. Kommunens skuldrådgivare kommer under 2016 att satsa mer på förebyggande arbete: - Vi ska kontakta gymnasieskolor och prata med ensamkommande flyktingbarn, säger Ylva Lövqvist, enhetschef för service- och bemötande på Sigtuna kommun, till märsta.nu
1961 skuldsatta fanns i kommunen enligt Kronofogden, siffran avsåg 2015 och Sigtuna hade ca 400 fler skuldsatta än i grannkommunen Väsby som förvisso har färre invånare:
– Vi har inte haft så stort tryck under 2015 och satsat på att minska kötiden som nu är ca 3 veckor, berättar Ylva Lövqvist, enhetschef för service- och bemötande på Sigtuna kommun, till märsta.nu
Tre veckors kötid
Kommunen har två så kallade ”skuldsanerare” (Budget- och skuldrådgivare), enligt lag ska varje kommun kunna erbjuda skuldrådgivning för sina invånare. Ylva Lövqvist går igenom siffrorna från Kronofogden och konstaterar att antalet skuldsatta ökat kraftigt sedan 2009. Även hos skuldsanerarna har antalet som sökt hjälp ökat sedan 2009 då det bara var 57 personer som hade ett första besök på kommunhuset, Under 2015 har man satsat på att få ner kötiden och det har man lyckats med enligt Ylva Lövqvist. Nu tar det bara tre veckor innan man kan boka tid.
– Vi kommer satsa på att arbeta mer förebyggande i år, kontakta gymnasieskolor och ensamkommande flyktingbarn. Vi ska synas mer då det kanske finns folk som inte känner till oss, fortsätter Ylva.
Möter fler invånare idag
2015 var det 150 personer som hade ett första besök med kommunens skuldsanerare. En nyhet är att man sedan i höstas erbjuder sanering på arabiska. Man har också träffat invånare på biblioteken och Medborgarkontoret i Valsta där man planerar att fortsätta träffa valstaber och andra kommuninvånare i behov av sanering. Det är två anställda som arbetar med budget- och skuldrådgivning. En plan för en skuldsatt kan ta flera besök att upprätta. Skuldrådgivarna är anträffbara varje dag men det är ingen drop in som förekommer utan därefter får man boka tid för ett möte. Det är även Kronofogden som beslutar om en person är berättigad till sanering och det är inget som kommunens personal gör. Förutom saneringen så erbjuder dem även vägledning, rådgivning, hjälper till med budgetar och betalningsplaner.
– Vi kartlägger personen som kommer in först, det kan vara någon med gamma skulder eller nya, det kan även vara unga personer, säger Ylva Lövqvist.