Satsningar på Märsta station och E4:an uteblir
Regeringen slopar planerna på att rusta upp Märsta station och pengar till en utredning av fjärde bana för Arlanda: - Detta är både provocerande och helt obegripligt. Socialdemokraterna trovärdighet när det gäller järnvägen och pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen är nu körd i botten, uppger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) för märsta.nu
I det förslag som Trafikverket lämnade i vintras till regeringen över infrastruktursatsningar har det nu beslutats vilka projekt som får pengar. En upprustning av Märsta station får inga medel i den skarpa versionen. Fyrspår mellan länsgränsen i Stockholm upp till Uppsala blir det dock.
Trafiklandstingsrådet: ”Provocerande”
Trafikverket hade i sin nationella plan 737 miljoner kronor för Märsta station. Under måndagen riktade trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) kritik mot regeringens beslut:
– Detta är både provocerande och helt obegripligt. Socialdemokraterna trovärdighet när det gäller järnvägen och pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen är nu körd i botten. Detta blir ett hårt slag inte bara mot Märsta, och dess pendeltågsresenärer, utan även för förtroendet för socialdemokraternas förmåga att fullfölja utställda löften och ingångna överenskommelser. Jag utgår ifrån att ansvarig minister snarast förklarar sig, säger Tamsons i ett uttalande.
Besvikelse hos oppositionsrådet
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) avböjer att kommentera planen för märsta.nu, hans politiske sekreterare hänvisar istället till lokala socialdemokrater. Marie Axelsson (S), oppositionsråd, hade hoppats att medlen för stationen skjutits till nu:
– Det är väldigt viktigt för infrastrukturen i Sigtuna kommun och kommande byggnationer i och omkring Märsta station, skriver hon i ett sms till redaktionen.