I en remiss föreslås så kallade ”snabbtåg” mellan Märsta-Stockholm med färre stopp. Kommunerna har nu fått svara och bland annat är Sigtuna för färre stop medan Sollentuna vill se stopp vid alla stationer.
Sigtuna kommun vill att pendeln stannar färre gånger och att man satsar på den så kallade ”Norra böjen” (spår mellan Märsta-Arlanda via Odensala), så att Märsta och flygplatsen kan kopplas ihop. För att slå ett slag för saken kampanjade kommunledningen förra veckan för saken utanför Märsta station genom att dela ut bananer som ska symbolisera ”böjen”. Kommunledningen vill också att SL inför snabbtåg mellan Märsta-Stockholm med stopp bara vid stora stationer och inte alla utmed linjenätet. En kommun som dock är kritisk till det är Sollentuna som har fem stationer utmed linjenätet.
Nyheter SCB och Boverket har i en ny rapport identifierat fem områden i Sigtuna som utanförskapsområden. Syftet med rapporten är att både identifiera och rikta insatser i områdena.
Nyheter I Sigtuna kommun saknar 53 procent av personalen i förskolan rätt utbildning, vilket innebär att de varken har förskollärarexamen eller utbildning som barnskötare.
Bostad Seniorer från BRF Trollberget i Sigtuna deltar i ett pilotprojekt som Riksbyggen och Tele2 lanserat där syftet är att minska det digitala utanförskapet.