Foto: Pressbild/SL

Landstinget: Spiken i kistan för skipstop

Det kommer att slås en spik i kistan för skiptsop, det beskedet ger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till märsta.nu: - Målet var att förkorta restiderna och minska trängseln. Tvärtom hörs vittnesmål om att problemen har varit fortsatt stora. Därför har vi föreslagit att SL ska återgå till tidtabeller utan snabbtåg längs med Ostkustbanan, meddelar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) stab till märsta.nu

Det må råda oenighet i den borgerliga Alliansen om skipstop men i landstinget kommer det råda en majoritet för att avskaffa det eftersom även Socialdemokraterna är emot skipstop. När ärendet kommer upp till beslut så kommer Centerpartiet med Bosse Andersson att få ge sig. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) politiska stab skriver i mail till redaktionen att skipstop kommer att avbrytas längs Ostkustbanan. Anledningen ska vara att pendeltågstrafiken inte utvecklats på rätt sätt då Citybanan inte räckt till samtidigt som diverse elfel, spårspring, signalfel och trasiga anläggningar försenat tågen.
– Parallellt med detta har grott ett stort missnöje med pendeltågens nya tidtabeller som syftat till att med de möjligheter SL själva förfogar över förbättra trafiken med kortare restider och mindre trängsel, det meddelar Kristoffer Tamsons via sin politiske sekreterare.

Skicka in synpunkter till trafikförvaltningen
Pendeltågstrafiken har dock fått 200 miljoner extra och dessa ska ha inneburit att Märsta och Rosersberg fått utökade avgångar och kvartstrafik längre tid på dygnet. Samtidigt har busstrafiken på linje 570, 583 och 575 utökats. Den hårt kritiserade busstrafiken i kommunen kommer att ses över av trafikförvaltningen. Politiken är inte den instans som sätter exakta linjetabeller eller linjedragning även om man följer processen. Synpunkter på busstrafiken ska man skicka in till trafikförvaltningen så att de fångas upp.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening