Låg bullernivå viktigt vid en eventuell fjärde bana
Före jul deklarerade regeringens utredare Anders Sundström att det bästa vore om en fjärde bana byggs på Arlanda. Processen dit är dock lång och i det nya miljötillståndet som gäller fram till 2038 finns ingen fjärde bana med, förklarar Johan Stock, Miljö- och hälsoskyddschef i kommunen.
Eftersom en fjärde bana på Arlanda ska byggas i Sigtuna kommun så kommer i allra högsta grad kommunen att engageras i frågan den dagen det blir aktuellt. Regeringens utredare föreslog före jul att det vore bra om en fjärde bana byggs. Den dagen definitivt beslut tas i frågan så kommer Swedavia att börja göra slag i saken. Räkna dock med att det blir en utdragen process med diverse utredningar. Johan Stock, miljö- och hälsoskyddschef i kommunen, var engagerad i för kommunens räkning i sannband med Arlandas miljötillstånd som vann laga kraft under 2015.
– Först behöver Swedavia göra en mängd utredningar och ta fram underlag. Sedan görs en tillståndsprövning som också tar lång tid. Får man tillstånd så väntar sedan en byggprocess som också tar tid, förklarar Johan Stock.
Fokus på låg bullerbelastning
En fjärde bana ryms dock inte i det miljötillstånd som gäller till 2038. Från kommunens sida säger Stock att man ska värna om att bullerbelastningen blir så låg som möjligt för invånarna i kommunen.
– Bollen ligger hos de statliga myndigheterna och det statliga bolaget Swedavia. Hur snabbt kommunen blir involverad hänger på om man vill gå vidare med Anders Sundströms idéer. Gör man det så ska vi naturligtvis se till att vara med i det fortsatta arbetet, så fort det blir mer konkret, fortsätter Johan Stock.