E4:an breddas till Rosersberg
Under 2016 ska E4:an mellan Stora Wäsby och Rosersberg breddas i norrgående riktning skriver tidningen Mitt i Väsby: - Vi ser en stor problematik när trafiken från påfarten vid Stora Wäsby ska vävas in i trafiken på E4. Det i sin tur påverkar även trafiken som tar avfarten vid Rosersberg, säger Dick Ghanberg, utredare vid Trafikverket, till tidningen.
märsta.nu har åtskilliga gånger rapporterat om problemen på E4:an förbi Rosersberg. Dagligen är det nästan tillbud och det är långt ifrån alla incidenter som kommer fram i media. Sommaren 2014 kunde dock Sveriges Radio avslöja att trafikplats Rosersberg redan var underdimensionerad, det vill säga det är för mycket bilar. Men eftersom flertal intressenter ville han en trafikplats så var det den som rymdes inom de aktuella ramarna som fanns då. Trafikplatsen finansierades via Sigtuna kommun, Trafikverket och Kilenkrysset som utvecklar Stockholm Nord.
Problem med transporter till Arlanda
Trots att trafikplatsen är så pass ny kommer ändå en studie att genomföras för att se över hur olyckorna ska minskas.
– Det är en utredning kring vad vi behöver göra med E4 helt enkelt. Men det vi ser är att det finns en kapacitetsbrist, vilket ger köbildning och körelaterade olyckor. Framför allt har vi problem med transporter mot Arlanda, som ofta är tidskritiska, berättar Trafikverkets utredare Dick Ghanberg för tidningen Mitt i Väsby.
Ett körfält byggs i år
En konkret åtgärd som genomförs redan i år är att det blir tre körfält på E4:an norrgående från Stora Wäsby till Rosersberg. En annan åtgärd är att Länsstyrelsen beslutat att det råder omkörningsförbud för den tunga trafiken mellan Glädjen och Arlanda.
– Det har praktiserats på andra ställen i regionen och haft en väldigt god effekt. Vi tror en hel del på det här, förklarar Ghanberg enligt tidningen.
Trängselskatt ska minska trafiken
Några andra åtgärder som vidtagits på E4:an är trängselskatten på Essingeleden vilket man tror kommer att bidra till färre fordon på E4:an totalt sett. 10 procent färre fordon på Essingeleden spår utredarana.
– Införandet av trängselskatten kommer att ha en påverkan i hela regionen, så vi får avvakta och se vilka effekter det får så här långt ut också. Även en liten trafikminskning kan få stora effekter, fortsätter Dick Ghanberg.