En A380 landade på Arlanda för ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfallFoto: Insändarbild/Arkiv

Så ska Arlanda hantera världens största plan

Arlanda håller på med förberedelser för att ta emot världens största passagerarplan A380 som kan ta emot uppemot 800 resenärer: - När det handlar om att anpassa oss till större flygplan så handlar det om att bygga om, främst i pir F, där vi kommer att behöva bygga om för att kunna ta emot de här planen, säger Lena Rökaas som är operativ chef på Arlanda, i ett reportage som Sveriges Radio har gjort.

Att Arlanda ständigt är inne i en ombyggnadsprocess har de flesta som passerar flygplatsen märkt de senaste 20 åren. Utanför byggs det och inne byggs det, nya Pir F ska även anpassas för att hantera A380 som är världens största passagerarplan rapporterar Sveriges Radio. Kastrup blev nyligen första flygplatsen i Norden som tog emot planet i kommersiell trafik.

Bana ett förstärktes
För Arlandas del så har även bana 1 förstärkts eftersom planet är så tungt. Det måste också flyttas skyttar på området för att planen ska kunna köra fritt. När det väl blir dags för att ta emot A380 så blir det troligtvis i en kapacitet för 500 passagerare. Den logistiska hanteringen inne på flygplatsen i form av bagage och incheckning är också något som måste klaffa.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, säger Lena Rökaas, operativ chef, till Sveriges Radio.

Varit här innan
En A380 landade dock på Arlanda för cirka ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfall och för några år sedan var Lufthansa på Arlanda med planet för att visa upp det. De bolag som kan bli aktuella med en A380 i trafik via Arlanda är främst Emirates, Qatar och Thai Airways.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, fortsätter Lena Rökaas.

Ska vara redo om ett år
Om ungefär ett år ska anpassningarna vara klara på Arlanda. Det behöver nödvändigtvis inte bli dyrare för flygbolagen att sätta in en A380 eftersom man kan behålla sin reguljära rutt men kanske öka antalet passagerare.
– Det blir mer kostnadseffektivt för bolagen, när man ser att man har behov av fler stolar men att det kanske inte är tillräckligt för att sätta in en till avgång, fortsätter Lena Rökaas.

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Ny direktlinje från Arlanda till Bukarest

Näringsliv Från den 2 mars 2025 lanserar det rumänska flygbolaget AnimaWings en ny direktlinje mellan Arlanda och Bukarest. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på torsdagar och söndagar, med ett Airbus A220-flygplan som har plats för 137 passagerare, varav 12 i business class.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening