En A380 landade på Arlanda för ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfallFoto: Insändarbild/Arkiv

Så ska Arlanda hantera världens största plan

Arlanda håller på med förberedelser för att ta emot världens största passagerarplan A380 som kan ta emot uppemot 800 resenärer: - När det handlar om att anpassa oss till större flygplan så handlar det om att bygga om, främst i pir F, där vi kommer att behöva bygga om för att kunna ta emot de här planen, säger Lena Rökaas som är operativ chef på Arlanda, i ett reportage som Sveriges Radio har gjort.

Att Arlanda ständigt är inne i en ombyggnadsprocess har de flesta som passerar flygplatsen märkt de senaste 20 åren. Utanför byggs det och inne byggs det, nya Pir F ska även anpassas för att hantera A380 som är världens största passagerarplan rapporterar Sveriges Radio. Kastrup blev nyligen första flygplatsen i Norden som tog emot planet i kommersiell trafik.

Bana ett förstärktes
För Arlandas del så har även bana 1 förstärkts eftersom planet är så tungt. Det måste också flyttas skyttar på området för att planen ska kunna köra fritt. När det väl blir dags för att ta emot A380 så blir det troligtvis i en kapacitet för 500 passagerare. Den logistiska hanteringen inne på flygplatsen i form av bagage och incheckning är också något som måste klaffa.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, säger Lena Rökaas, operativ chef, till Sveriges Radio.

Varit här innan
En A380 landade dock på Arlanda för cirka ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfall och för några år sedan var Lufthansa på Arlanda med planet för att visa upp det. De bolag som kan bli aktuella med en A380 i trafik via Arlanda är främst Emirates, Qatar och Thai Airways.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, fortsätter Lena Rökaas.

Ska vara redo om ett år
Om ungefär ett år ska anpassningarna vara klara på Arlanda. Det behöver nödvändigtvis inte bli dyrare för flygbolagen att sätta in en A380 eftersom man kan behålla sin reguljära rutt men kanske öka antalet passagerare.
– Det blir mer kostnadseffektivt för bolagen, när man ser att man har behov av fler stolar men att det kanske inte är tillräckligt för att sätta in en till avgång, fortsätter Lena Rökaas.

Norwegian öppnar ny pilotbas på Arlanda

Näringsliv Flygbolaget Norwegian planerar att återöppna en pilotbas på Stockholm Arlanda våren 2025, en bas som stängdes under pandemin när flygindustrin drabbades hårt. Sedan dess har de svenska piloterna varit stationerade på andra baser, främst i Oslo.

Sigtuna klättrar på småföretagarindex

Näringsliv Sigtuna har klättrat i Småföretagarnas Riksförbunds senaste Småföretagarindex och placerar sig nu på plats 152 av 290 kommuner i landet – en förbättring med 61 placeringar från föregående år.

vattenlandet i Rosersberg

Kan dröja två år innan spadtag

Näringsliv Nu när när detaljplanen i Rosersberg är klar kommer Vi Invest att starta arbetet med bygglovshandlingar och noggrann projektering för det nya vattenlandet, en process som beräknas ta omkring ett till två år.

Skyddsvakt på Arlanda prisades

Näringsliv Skyddsvakten på Arlanda, Jean-Pierre Khachaji, har utsetss till Årets säkerhetsperspnal för hans förmåga att hantera utmanande situationer och skapa trygghet.

Sigtunaborna expanderar på Arlanda med ny restaurang

Näringsliv RC Gruppen som drivs av paret Charlotta Söör och Ronny Latva expanderar på Arlanda med en asiatisk restaurang: – Vår ambition är att alltid skapa mervärde på flygplatsen där vi erbjuder en unik smakupplevelse. Råvaran och hantverket står i fokus i kombination med en effektiv och personlig service till alla som är på väg på sin resa. Med Indochine fyller vi ett tomrum i Terminal 5 med ett helt nytt och spännande matkoncept som vi är övertygade om att resenärerna kommer uppskatta, säger Charlotta Söör, grundare och delägare av RC-gruppen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening