Bygget av elvägen beräknas starta 2016 av NCC. Nu har en viktig aktör i PostNord anslutit sig i syfte att deras lastbilar ska åka mellan Stockholm-Arlanda på vägen. Den första delen av vägen som ska byggas är mellan Rosersberg och Arlanda. I Rosersberg har PostNord sin miljöcertifierade terminal som bland annat har en av landets största solcellspark på taket.
– Vi tror att elvägar i stor skala kan bidra till att vi når vårt ambitiösa miljömål att minska koldioxidutsläppen med 40 procent under perioden 2009 – 2020, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm i ett pressmeddelande.
2 km lång bana ska byggas
Idag finns en bana på Arlandastad test track men planen är att få statliga medel från Trafikverket och bygga en 2 kilometer lång slinga mellan Arlanda och logistikcentret i Rosersberg. PostNords lastbilar kommer i så fall gå mellan Arlanda och Rosersberg. Tekniken bygger på att en elskena laddar och driver lastbilarna. Bara motorvägsnätet i landet behöver elektrifieras, kortare resor inom vägnätet klarar lastbilarna på batteridriften. 13 aktörer är en del av konsortiet, bland annat Sigtuna kommun och Airport City som Sigtuna kommun är delägare i. Öven KTH och Kilenkrysset medverkar i projektet.
– Elvägar minskar koldioxidutsläppen – 33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige kommer från vägtrafiken och godstrafiken står för en tredjedel. De kan också enkelt integreras i befintligt vägsystem. Med den teknik vi har utvecklat kan vi lägga 1 km elväg/timme, säger Hans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads och ordförande i konsortiebolaget.