Janne Wallenius, till höger, med ett signerat samarbetsavtal med Promation NuclearFoto: Leadcold

Märstaföretag utvecklar reaktorer för arktiska miljöer

Märstaföretaget Leadcold (Blykalla reaktorer Stockholm) rankas som ett av de hetaste företagen i Sverige av Veckans Affärer. Företaget utvecklar stålbaserade reaktorer för arktiska miljöer.

Leadcold utvecklar små blykylda kärnkraftverk för produktion av el och värme i arktiska regioner. Företaget bildades 2013 och anses av Veckans Affärer vara ett av de hetaste företagen i landet på jakt efter investeringskapital. 71 företag har listats och Leadcold är 35:a. Idag är diesel det enda alternativet för att producera elektricitet i samhällen, gruvor, på fartyg och industrier i otillgängliga områden som berg, polarområden, öar, öknar och så vidare. Affärsidén bygger på att små blykylda kärnkraftreaktorer på ett hållbart, säkert och kostnadseffektivt sätt producerar el och värme på platser där endast fossila energiinslag är alternativ.

Teknik från KTH
Leadcold grundades av Janne Wallenius, Jesper Ejenstam och Peter Szakalos. Innovationen är ett nytt stål som tål flytande bly. Enligt Veckans Affärer har Leadcold fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre. Leadcold har även tecknat ett utvecklings- och samarbetsavtal med kanadensiska Promation Nuclear kring framtagandet av reaktorn Sealer. Tekniken kommer från KTH och stålet från Sandvik. Promation Nuclear är en stor intressent i Leadcolds arbete. Sealer-reaktorn ger el i 30 i år till halva priset utan att man behöver fylla på nytt uranbränsle. När bränslet är slut byter man helt enkelt ut reaktorn och tar den gamla till en demonteringsanläggning.

Processen tar sex år till
För Ny Teknik berättar Janne att reaktorn är som ett stort batteri på 3MW som ger ström i 30 år. Han reser mycket i Kanada och besöker samhällen där som har behov av reaktorn. Promotion Nuclear är med för att Leadcold ska kunna möta de kanadensiska kraven på kärnreaktorer.
– Vi behöver fortfarande skaffa finansiering för kostnaderna för tillstånd och för kvarstående forskning. Jag räknar med att tillståndsprocessen tar sex år och sedan tar det tre år att bygga reaktorn, berättar Janne för Ny Teknik.

Kostar 670 miljoner
Stålet står Sandvik för eftersom de har upphovsrätten för det. Janne ser andra potentiella marknader i Grönland och Svalbard. Reaktorn ska kunna göras i storlekar mellan 3-10 MC beroende på samhällets storlek. Den ”lilla” reaktorn på 3 MV är 2,7 meter i diameter och cirka 6 meter hög. Kostnad? 100 miljoner kanadensiska dollar, ca 670 miljoner svenska kronor. I jämförelse med ett motsvarande vindkraftverk är kostnaden tio gånger mindre men då är man inte garanterad elproduktion 365 dagar om året.

Norwegian öppnar ny pilotbas på Arlanda

Näringsliv Flygbolaget Norwegian planerar att återöppna en pilotbas på Stockholm Arlanda våren 2025, en bas som stängdes under pandemin när flygindustrin drabbades hårt. Sedan dess har de svenska piloterna varit stationerade på andra baser, främst i Oslo.

Sigtuna klättrar på småföretagarindex

Näringsliv Sigtuna har klättrat i Småföretagarnas Riksförbunds senaste Småföretagarindex och placerar sig nu på plats 152 av 290 kommuner i landet – en förbättring med 61 placeringar från föregående år.

vattenlandet i Rosersberg

Kan dröja två år innan spadtag

Näringsliv Nu när när detaljplanen i Rosersberg är klar kommer Vi Invest att starta arbetet med bygglovshandlingar och noggrann projektering för det nya vattenlandet, en process som beräknas ta omkring ett till två år.

Skyddsvakt på Arlanda prisades

Näringsliv Skyddsvakten på Arlanda, Jean-Pierre Khachaji, har utsetss till Årets säkerhetsperspnal för hans förmåga att hantera utmanande situationer och skapa trygghet.

Sigtunaborna expanderar på Arlanda med ny restaurang

Näringsliv RC Gruppen som drivs av paret Charlotta Söör och Ronny Latva expanderar på Arlanda med en asiatisk restaurang: – Vår ambition är att alltid skapa mervärde på flygplatsen där vi erbjuder en unik smakupplevelse. Råvaran och hantverket står i fokus i kombination med en effektiv och personlig service till alla som är på väg på sin resa. Med Indochine fyller vi ett tomrum i Terminal 5 med ett helt nytt och spännande matkoncept som vi är övertygade om att resenärerna kommer uppskatta, säger Charlotta Söör, grundare och delägare av RC-gruppen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening