Här uppmärksammas några av de som deltog i Ekomatligan, bland annat Hotel Kristina och Stora Coop.
Tobias Strömberg, köksmästare, med Pernilla Olsen, ägare på Hotell KristinaFoto: Pressbild

De vinner Ekomatutmaningen

Hotell Kristina och Stora Coop i Märsta vinner Ekoutmaningen 2018 för att ha det bästa ekologiska utbudet bland kommunens restauranger och butiker: - Jag är imponerad av den ambition företagen uppvisat och de konkreta förbättringar vi sett de senaste åren, säger Mathias Forsberg, Näringslivschef på Sigtuna kommun, i ett pressmeddelande.

Sigtuna kommun ger uppdrag åt Ekomatcentrum att inventera utbudet av ekologiskt i kommunens restauranger och butiker. I samband med Näringslivslunchen på torsdagen uppmärksammades ett flertal av aktörerna och vinnare utsågs.
– Ekoutmaningen är ett bra sätt för kommunen att utmana företagen att stärka sitt arbete med hållbarhet och ekologiskt tänkande, säger Mathias Forsberg, näringslivschef.

Totalt rör det sig om 40 butiker och restauranger som undersökts i år. Fler och fler börjar tänka mer ekologiskt, bland annat har Matöppet ökat sin ekologiska andel med 63 procent på bara ett år. Men det största ekologiska utbudet finns hos Stora Coop med 386 produkter 45 produkter med en hundraprocentig täckning. Ekoutmaningen anser att i sin motiveringen att Det är en ”Krav-certifierad butik med mycket höga ekologiska ambitioner.” Det finns även ett brett och pålitligt utbud av ekologiska livsmedel, butiken anses ha det bästa utbudet av kött, chark, ekologiska färdigrätter samt Fairtrademärkta produkter.

Även skyltning och hyllmärkning spelar roll och där anses Willys vara bäst med 45 av 247 inventerade produkter på hyllorna.

Hotell Kristina vinner bland restaurangerna för att ha ett positivt och träget arbete för att öka det ekologiska utbudet i sin verksamhet. Hotell Kristina anses gå i bräschen och sätter Sigtuna på kartan som en hållbar destination för besökare och boende i kommunen.

 

Arlandas utveckling stärker Swedavias resultat

Näringsliv Arlandas utveckling och ökade kommersiella utbud har haft stor betydelse för Swedavias förbättrade resultat under årets första kvartal. Trots en viss nedgång i det totala antalet resenärer bidrog satsningar vid Arlanda till ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde för flygplatsbolaget.

Ny djurbutik öppnar i Arlandastad

Näringsliv Den 2 maj öppnar en ny Arken Zoo-butik i Arlandastad, Märsta. Etableringen är en del av kedjans expansionsplan för 2025 och blir ett tillskott för husdjursägare i kommunen.

100 nya hyresrätter när Stationsgatan 4 byggs om

Näringsliv Fastigheten på Stationsgatan 4 i Märsta har fått ny ägare. Storsala har, i samarbete med Lindesberg’s Bygg AB, köpt kontorsfastigheten av HSB Stockholm. Planen är att bygga cirka 100 hyresrätter på platsen, med en total boarea på 4 800 kvadratmeter.

Rituals öppnar butik i Arlandas nya Marknadsplats

Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening