Högsta domstolen har beslutat att inte ta upp överklaganden från bland annat Väsby och Vallentuna gällande Arlandas miljötillstånd och därmed har tillståndet vunnit laga kraft efter 20 års diskussioner.
Ett första beslut i Mark- och miljödomstolen kom 2013 men det överklagades sedan av flera berörda, bland annat Sigtuna kommun, som fick medhåll om att Swedavia ska ljudisolera fastigheter som är drabbade av buller, i Mark- och miljööverdomstolen. I samma instans blev även Väsby en av förlorarna då ett antal förbud och villkor röjdes undan gällande inflygningar över orten. Eftersom Högsta domstolen väljer att inte ta upp en överklagan så har tillståndet vunnit laga kraft. Inflygning över Väsby ska undvikas om det inte påverkar flygplatsens kapacitet och flygsäkerheten.
Fortsätter investeringarna Väsby har ansett att kurvade inflygningar ska användas till Bana 3 eftersom dåvarande Luftfartsverket fick rätt att bygga banan om kurvade inflygningar gjordes. Idag är dock tekniken annorlunda och inte många bolag använder sig av den. Dagens plan låter dessutom mindre än vad planen gjorde för 10-20 år sedan. I och med beslutet kan Swedavia fortsätta sin investering på 13 miljarder kronor de kommande 30 åren för att säkerställa och utveckla tillgängligheten till och från Arlanda. Arlanda ska inom 30 år även ha 60 000 arbetstillfällen. – Beslutet innebär att den positiva utvecklingen av svensk tillgänglighet kan fortsätta och att Stockholm Arlanda Airport kan ta ytterligare steg mot att bli den ledande flygplatsen i Skandinavien. Det är naturligtvis ett mycket glädjande och viktigt besked för hela Sverige, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia, i ett pressmeddelande.
Näringsliv Halvårssiffror från Arlanda visar att antalet resenärer till Amsterdam ökar kraftigt på Arlanda. Nyligen landade KLM-Air France även med sin nya A321Neo på Arlanda.
Näringsliv Transportbranschen välkomnar samarbetet mellan SAS och Bra: - I en situation där inrikesflyget har haft svårt att återhämta sig efter pandemin tar SAS och BRA ett stort ansvar för inrikestrafiken och flyginfrastrukturen med det här samarbetet, för att leverera fler och bättre förbindelser mellan regioner och storstäder. Det här ger bra förutsättningar för ökad svensk ekonomisk tillväxt och tillgänglighet, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Näringsliv Näringslivschefen Annika Bröms meddelar sin avgång som VD för Destination Sigtuna efter endast 18 månader på posten: - Den kunskap, de insikter och de upparbetade och värdefulla kontakter som jag fått under tiden på besöksbolaget tar jag med mig i min roll som näringslivschef, säger Annika Bröms i ett uttalande.
Näringsliv Swedavia, som ansvarar för drift och utveckling av tio av Sveriges största flygplatser, uttrycker sitt stöd för ett nytt förslag om att avskaffa flygskatten.
Näringsliv Hyndai expanderar sin verksamhet i Arlandastad: - Vi tror på platsens utveckling med sitt strategiska läge som passar våra behov. Vi ser fram emot att få utvecklas och expandera vår närvaro i våra lokaler, säger Jaehong Kim, President & CEO för Hyundai Motor Sverige.
Näringsliv Avgifterna för flygbolag har ökat markant sedan 2016, vilket gör flygtrafik dyrare. En genomgång visar att flera avgifter, som terminalavgiften på Arlanda, mer än fördubblats, vilket ökar kostnaderna för flygbolagen. Samtidigt har vissa avgifter, justerat för inflation, minskat.
Näringsliv Transportstyrelsen har publicerat en rapport om Arlandas framtid, där de beskriver hur flygplatsen kan utvecklas för att möta framtida behov.
Näringsliv One More, ett eventproduktionsbolag med bas i Göteborg, planerar att expandera sin verksamhet genom att öppna nya lokaler i Arlandastad nära Stockholm.