Vilka partier vågar föreslå en skattehöjning
Vid sammanträdet 2018-04-09 gav Kommunstyrelsen i uppdrag till kommundirektören att ”utarbeta förutsättningar för nämnder och styrelse att upprätta budgetförslag inför Mål och budget 2019-2021.”
Kommundirektören ska alltså föreslå ekonomiska ramar för Barn- och ungdomsnämnden, Kultur- och fritidsnämnden, Individ- och familjeomsorgsnämnden m fl och för Kommunstyrelsen.
Kommundirektören ska vara klar med sitt ramförslag någon gång i slutet av maj, så att Kommunstyrelsen ska kunna säga ja eller nej till det – eller ändra det – vid sitt sammanträde den 11:e juni 2018.
Kommundirektören har fått direktiv för hur han ska utforma sitt 2019-ramförslag. Direktivet preciseras i 16 punkter.
Punkt 6 säger att ”Nämndramar 2018, efter genomförda besparingsåtgärder beslutade i april 2018, utgör utgångsläge för beräkningarna” – det innebär en neddragning med 12 mnkr. Punkt 7 säger att ramarna därutöver ska minskas med ytterligare 8 miljoner 2019.
Samma kväll som kommundirektören fick dessa direktiv för 2019 årsbudgetramar, stod det klart hur kommunens ekonomiska läge är efter det första kvartalet 2018 och hur prognosen för hela 2018 ser ut. Följande framgår:”….. Prognosticerat resultat exklusive exploatering uppgår till -23,7 mnkr, -28,8 mnkr sämre än budgeterat resultat på +5,1 mnkr.”
Enskilda ingående minus-poster är individ- och familjeomsorgsnämndens helårsprognos på -15,4 mnkr och barn- och ungdomsnämndens helårsprognos på -9,1 mnkr.
Det här betyder att kommundirektören till den 11:e juni måste presentera drastiskt minskade 2019-ramar i förhållande till nämndernas och kommunstyrelsens verkliga behov. Drastiskt minskade 2020- och 2021-ramar också. Om dessa ramar skulle godkännas av Kommunstyrelsen den 11:e juni betyder det krav på drastiska nedskärningar i kommunens verksamhet 2019.
Sanningens minut inträffar alltså den 11:e juni. Kommunstyrelsen kan då besluta om en ytterligare förutsättning för budgeten 2019 och för 2020 och 2021. En ytterligare förutsättning som i ett slag förbättrar läget: man kan förstärka budgetens inkomstsida. Man kan införa förutsättningen att kommunalskatten ska höjas med mist 50 öre 2019, dvs från 20,00 kr per beskattningsbar 100-lapp till 20,50 kr. Det skulle ge utökat ram-utrymme med minst 50 mnkr.
Vi kommuninvånare har varit ”underbeskattade” sedan 2010. Det årets sänktes kommunalskatten från 20,10 kr till 19,98 kr. Jag var själv dum nog att delta i det skattesänkningsbeslutet. Innebörden var/är att den kommunala verksamheten varje år fick/får 12 mnkr för lite för sina behov. Och så är det alltså alltjämt. Från 2010 fram t o m 2018 har kommunen alltså frivilligt avstått från en inkomst på sammanlagt ca 98 mnkr.
Den 11:e juni är det sanningens minut. Då kan förståndiga, realistiska partier säga: ”Det här går inte. Vi måste höja kommunalskatten 2019 med minst 50 öre”. Mindre förståndiga partier kommer inte att säga det, för man kommer inte att våga ta ordet ”skattehöjning” i sin mun tre månader före ett val.
Vad Sigtuna kommun skulle behöva är att båda de stora partierna på var sin sida blockgränsen säger att kommunens verksamhet – även om man lyckas effektivisera/trimma den marginellt – behöver ett tillskott på minst 50 mnkr från skattebetalarna 2019, dvs minst 50 öres skattehöjning. Då skulle de mindre partierna, som behövs för att bilda styrande majoritet ansluta sig till detta förslag.
Sanningens minut inträffar ca kl 19.45 under Kommunstyrelsens sammanträde i sammanträdesrummet Skölden i kommunhuset den 11:e juni 2018. Vilka partier vågar räcka upp handen och föreslå det enda rätta och det enda möjliga – en skattehöjning med 50 öre 2019?
- David Lundqvist
Enskild S-debattör
redaktion@marsta.nu