Privat penninginsamling bör bort från entréerna
I ordningslagen finns föreskrifter om bland annat om allmän ordning, liksom om säkerhet i övrigt, dels vid sammankomster och tillställningar på offentliga platser, dels vid vissa anläggningar och verksamheter. Med offentlig plats menas t ex gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats.
Grundat på ordningslagen beslutade Sigtuna kommunfullmäktige 1996 om allmänna lokala ordningsföreskrifter för kommunens del. År 2012 och 2015 beslutade fullmäktige om vissa kompletteringar.
Sedan ett par år har – av ytor som utgör offentlig plats i kommunen – utrymmet alldeles intill entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och en del andra av kommuninvånarna välbesökta inrättningar kommit att utnyttjas för penninginsamling för privata ändamål.
Insamlarna – EU-migranter – använder sig för sin verksamhet av den möjlighet som medges via en de fyra friheterna inom EU, nämligen den fria rörligheten för personer. Som medborgare i en EU-stat har man möjlighet att resa fritt mellan medlemsstaterna och uppehålla sig i upp till tre månader i en annan medlemsstat.
Den fria rörligheten har EU infört för att ge EU-medborgare möjlighet att söka och ta arbete i andra EU-länder än det egna. Söka och ta arbete, alltså. Tanken har inte varit att den fria rörligheten skulle användas för att i tremånadersperioder vistas i annat EU-land för att samla in pengar för privata ändamål, dvs tigga. Det får förutsättas att alla i EU varit överens om att försörjningsstöd till behövande liksom annat socialt stöd, ska ges av – och i – EU-medborgarens hemland.
Ett generellt förbud mot, eller en kriminalisering av, tiggeri torde statsmakterna inte vilja införa. Och även om statsmakterna skulle vilja göra detta, skulle det ta flera år innan en ny lagstiftning skulle kunna tillämpas. Man bör därför pröva andra vägar att begränsa tiggeriet.
I Sigtuna kommun – liksom förmodligen i andra kommuner – torde såväl allmänheten som affärsidkarna (motsv) i stor utsträckning vara besvärade av att privata penninginsamlare bedriver sin verksamhet alldeles intill entréerna till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra välbesökta inrättningar. Så tätt intill att, förmodligen, en stor del av allmänheten upplever det som besvärande, t o m påträngande. Och allmänheten jämför med den betydligt respektfullare, tillståndsbeviljade penninginsamling för allmänna välgörenhetsändamål, som kampanjvis kan förekomma på offentlig plats i föreningars/organisationers regi. Tiggeri alldeles intill entréer på offentlig plats överensstämmer inte med ”det allmänna ordningsmedvetandet” i vårt land. Detsamma gäller även om tiggeriet skulle vara kombinerat med någon form av enklare varuförsäljning.
En uppstramning av var någonstans penninginsamling för privata ändamål inte får ske torde i en kommun enkelt kunna genomföras med stöd av ordningslagen. Här finns för Sigtuna kommuns del ett jämförbart fall från sen tid. I juni 2015 beslutade Sigtuna kommunfullmäktige – i de lokala ordningsföreskrifterna – att viss konsumtion ska vara förbjuden på offentlig plats i kommunen. Geografiskt är detta förbud mycket noga specificerat.
Det bör sålunda vara möjligt att i Sigtuna kommuns lokala ordningsföreskrifter införa liknande geografiskt specificerade föreskrifter med förbud att bedriva penninginsamling för privata ändamål nära entréer till affärer, centrumanläggningar. järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar. Förbudet bör gälla även om tiggeriet är kombinerat med varuförsäljning. En sådan föreskrift skulle stämma väl överens med det allmänna ordningsmedvetandet. Hur långt avståndet bör vara från entréerna kan diskuteras. Men det bör vara så pass stort att allmänheten inte besväras.
En sådan här begränsande föreskrift kommer inte att hindra dem som verkligen vill skänka pengar till tiggare att göra detta.
Kommunfullmäktige bör alltså i de lokala ordningsföreskrifterna införa ett förbud mot penninginsamling för privata ändamål närmare än ett visst antal meter från entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar i kommunen.
- David Lundqvist
enskild S-medlem
redaktion@marsta.nu