Foto: Genrebild/Jamshid Jamshidi

Privat penninginsamling bör bort från entréerna

I ordningslagen finns föreskrifter om bland annat om allmän ordning, liksom om säkerhet i övrigt, dels vid sammankomster och tillställningar på offentliga platser, dels vid vissa anläggningar och verksamheter. Med offentlig plats menas t ex gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats.

Grundat på ordningslagen beslutade Sigtuna kommunfullmäktige 1996 om allmänna lokala ordningsföreskrifter för kommunens del. År 2012 och 2015 beslutade fullmäktige om vissa kompletteringar.

Sedan ett par år har – av ytor som utgör offentlig plats i kommunen – utrymmet alldeles intill entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och en del andra av kommuninvånarna välbesökta inrättningar kommit att utnyttjas för penninginsamling för privata ändamål.

Insamlarna – EU-migranter – använder sig för sin verksamhet av den möjlighet som medges via en de fyra friheterna inom EU, nämligen den fria rörligheten för personer. Som medborgare i en EU-stat har man möjlighet att resa fritt mellan medlemsstaterna och uppehålla sig i upp till tre månader i en annan medlemsstat.

Den fria rörligheten har EU infört för att ge EU-medborgare möjlighet att söka och ta arbete i andra EU-länder än det egna. Söka och ta arbete, alltså. Tanken har inte varit att den fria rörligheten skulle användas för att i tremånadersperioder vistas i annat EU-land för att samla in pengar för privata ändamål, dvs tigga. Det får förutsättas att alla i EU varit överens om att försörjningsstöd till behövande liksom annat socialt stöd, ska ges av – och i – EU-medborgarens hemland.

Ett generellt förbud mot, eller en kriminalisering av, tiggeri torde statsmakterna inte vilja införa. Och även om statsmakterna skulle vilja göra detta, skulle det ta flera år innan en ny lagstiftning skulle kunna tillämpas. Man bör därför pröva andra vägar att begränsa tiggeriet.

I Sigtuna kommun – liksom förmodligen i andra kommuner – torde såväl allmänheten som affärsidkarna (motsv) i stor utsträckning vara besvärade av att privata penninginsamlare bedriver sin verksamhet alldeles intill entréerna till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra välbesökta inrättningar. Så tätt intill att, förmodligen, en stor del av allmänheten upplever det som besvärande, t o m påträngande. Och allmänheten jämför med den betydligt respektfullare, tillståndsbeviljade penninginsamling för allmänna välgörenhetsändamål, som kampanjvis kan förekomma på offentlig plats i föreningars/organisationers regi. Tiggeri alldeles intill entréer på offentlig plats överensstämmer inte med ”det allmänna ordningsmedvetandet” i vårt land. Detsamma gäller även om tiggeriet skulle vara kombinerat med någon form av enklare varuförsäljning.

En uppstramning av var någonstans penninginsamling för privata ändamål inte får ske torde i en kommun enkelt kunna genomföras med stöd av ordningslagen. Här finns för Sigtuna kommuns del ett jämförbart fall från sen tid. I juni 2015 beslutade Sigtuna kommunfullmäktige – i de lokala ordningsföreskrifterna – att viss konsumtion ska vara förbjuden på offentlig plats i kommunen. Geografiskt är detta förbud mycket noga specificerat.

Det bör sålunda vara möjligt att i Sigtuna kommuns lokala ordningsföreskrifter införa liknande geografiskt specificerade föreskrifter med förbud att bedriva penninginsamling för privata ändamål nära entréer till affärer, centrumanläggningar. järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar. Förbudet bör gälla även om tiggeriet är kombinerat med varuförsäljning. En sådan föreskrift skulle stämma väl överens med det allmänna ordningsmedvetandet. Hur långt avståndet bör vara från entréerna kan diskuteras. Men det bör vara så pass stort att allmänheten inte besväras.

En sådan här begränsande föreskrift kommer inte att hindra dem som verkligen vill skänka pengar till tiggare att göra detta.

Kommunfullmäktige bör alltså i de lokala ordningsföreskrifterna införa ett förbud mot penninginsamling för privata ändamål närmare än ett visst antal meter från entréer till affärer, centrumanläggningar, järnvägsstationer och andra högfrekvent besökta inrättningar i kommunen.

  • David Lundqvist
    enskild S-medlem

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Kommuner har ett ansvar för ett tryggare samhälle

Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Tack Sigtuna kommun

Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:

repliken: Martin behöver inte oroa sig

Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.

Barnen och skattebetalarna blir förlorarna

Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.

slutreplik: Kommunledningen drunknar i felkalkyler

Insändare Kära kommuninvånare och skattebetalare. Gå inte på kommunledningens bluffkalkyl om att simhallarna kostar 30 miljoner kronor per år. De glömmer nämligen att redovisa intäkterna. Deras kalkyl är därför långt ifrån vattentät.

Vi har rätt att bo här

Insändare Som nyvald vice ordförande för Hyresgästföreningen Sigtuna vill jag vädja till alla hyresgäster att vara vaksamma på vad som händer när kommunen ombildar hyresrätter till bostadsrätter.

repliken: Magplask av Socialdemokraterna

Insändare Att främja folkhälsan är viktigt och det är därför kommunledningen investerar 185 miljoner kronor i årets budget för att renovera, bygga ut och bygga nya anläggningar runtom i kommunen.

Låt fler Sigtunaelever driva företag i skolan

Insändare Stockholmsregionen behöver fler företagare. Det är i företagen som välstånd, innovationer och arbetstillfällen skapas – allt det som gör vardagen bättre för oss alla. Fler företagare i Stockholms län skulle stärka den lokala ekonomin och bidra till levande samhällen.

repliken: Vilse i pannkakan

Insändare Så nådde Socialdemokraternas beröringsskräck för privata utförare fram även till Kultur- och fritidsnämnden med ett påhopp på kulturchecken.

Kommunens engagemang för Viby by

Insändare I en artikel på märsta.nu försöker Marie Axelsson (S) ge sken av att ett eventuellt kommunalt köp av Viby by är ett socialdemokratiskt initiativ. Inget kunde vara mer felaktigt.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening