Nöjesflyg mindre – för klimatets skull
I februari i år kom en uppdaterad version av Chalmers-rapporten ”Kimatpåverkan från svenska befolkningens flygresor”. Forskarna hade gått igenom 2017 års siffror och nu inkluderat resornas utsläpp hela vägen till slutdestinationen, dvs även efter mellanlandning, liksom den så kallade höghöjdseffekten.
Resultaten visade att de årliga växthusgasutsläppen från svenska invånares flygresande är 10 miljoner ton CO2-ekvivalenter, dvs ca 1 ton per person. Motsvarande globala genomsnitt är cirka 0,2 ton per person.
Antalet flygresor per svensk har ökat kraftigt. Utrikesresorna har fördubblats från 0,5 resor per person och år i början av 90-talet till 1,0 per person år 2017.
Det framgår av Chalmersrapporten att tjänsteresor står för ca 20 procent av utsläppen och privatresor för ca 80 procent.
Vi tillåter oss att gissa att av de 80 procenten privatresor, så är en mycket stor andel umbärliga nöjesresor, där den resande omedvetet eller medvetet bortser från den klimatskadliga effekten. För Arlandas del gissar vi att den här andelen är ännu högre.
Chalmers-rapporten säger att, för att ha en god chans att begränsa uppvärmningen till två grader, så behöver de globala koldioxidutsläppen snabbt vända neråt för att på sikt upphöra helt.
Det håller vi naturligtvis helt med om. Och de utsläpp som snabbast och enklast kan minskas är de från nöjesflygresandet. Där går det att börja bidra omedelbart.
Därför uppmanar vi: Nöjesflyg mindre – för klimatets skull.
- David Lundqvist, Märsta
- Lars Wedén, Sigtuna
redaktion@marsta.nu