Eleverna säger nej, lärarna och skolledarna säger nej, forskarna säger nej. Sven Erik Liedman som i boken ”Hets” analyserat situationen i den svenska skolan summerar ”de nya betygen är dumhetens triumf”.
Det finns flera intressenter i frågan om betyg i årskurs 4: eleverna, föräldrarna, lärarna, skolledarna och kommunen.
Eleverna är huvudpersoner – innebär betyg i årskurs 4 ett stöd för dem i deras lärande och utveckling? Forskning visar att endast ett fåtal elever får positivt stöd. Mycket oftare innebär tidiga betyg att eleverna förlorar tilltron till sig själva och att det ökar den skadliga stressen med åtföljande hälsoproblem. Detta visar bl a Rädda Barnens stora studie ”Ung röst”.
Föräldrarna är naturligtvis intresserade av hur det går för deras barn. För dem är de tidiga betygen alltför otydliga både för att ge önskad information om barnens kunskapsnivå och utvecklingsmöjligheter. Utvecklingssamtal är en mycket bättre metod för information om elevens prestationer, förmågor och utvecklingsbehov.
För lärarna och skolledarna kommer betyg i årskurs 4 att innebära osäkra bedömningar och ett stort administrativt arbete eftersom det inte finns tydliga kursmål för årskurs 4. Varje skola måste själva utveckla sina betygskriterier – ett stort administrativt arbete som kommer att ta tid från undervisning och planering och även ge en ökad arbetsbörda. Kommunen måste utgå från det som långsiktigt hjälper eleverna att utvecklas till elever med gott självförtroende och så goda kunskaper att de kan orientera sig i den nya värld de kommer att möta. Kommunens utvecklingsprogram och skolpersonalens insatser har visat på konstruktiva vägar.
Skolsystemet måste ge en inlärnings- och utvecklingssituation – tillräckliga resurser, bra organisation, kompetent personal och entusiasm för och engagemang i och omsorg om varje elev. Då får vi dessa kunniga, kompetenta , kreativa elever som vi alla strävar efter.
Men vi når inte hit med förenklade bedömningar i årskurs 4. Betyg saknar alltså stimulans- och motivationsvärde och kan med någon relevans endast användas för urval till åtråvärda utbildningar. För detta behövs inte betyg i årskurs 4.
För övrigt – jag är stolt över eleverna i Sigtuna kommun!
– William Petersson
f d ordförande i Utbildningsnämnden