Sigtunaborna värda bättre hemtjänst!
Missnöjet över kommunens hemtjänst jäser hos såväl brukare som anställda. Även omsorgshandläggare på kommunen är medvetna om problemen. Förra året fick kommunen in 332 avvikelserapporter angående de två privata hemtjänstföretagen.
Hittills i år är antalet avvikelser 255. Adeocare har 210 brukare, 88 avvikelser förra året och 58 hittills i år. Olivia har 245 brukare, 244 avvikelser förra året och 197 i år. Mörkertalet är förmodligen stort, då många av brukarna inte orkar skriva, än mindre mejla, en rapport. I Sigtuna var det det färre (75 procent) av hemtjänstbrukarna som uppgav att de var nöjda med sin vård 2022 jämfört med i slutet av förra mandatperioden (84 procent). Det är en lägre andel än i riket i stort, i hela landet uppgav 86 procent att de var nöjda 2022. Avvikelserna är för många för att brukarna ska känna sig trygga. Många vittnar om oro och ängslan om huruvida, och när, hemtjänstpersonalen ska komma och ge dem den utlovade, nödvändiga och schemalagda hjälp de har rätt till. Och betalar för. Ansvariga politiker, vilka de nu är efter valet, bör på allvar åtgärda dessa missförhållanden. Kommuninvånarna förtjänar en väl fungerande hemtjänst!
- Maud Werner, Märstabo
Svar från Olivia Hemomsorg och Adeocare:
Som vi i tidigare replik betonat så är vi stolta över det arbete som sker. Vi jobbar fortlöpande med kompetensutveckling av våra medarbetare och vår verksamhet och ser också att det arbetet gett resultat.
Kanske är det viktigt att förtydliga vad en avvikelse är, ett led i förbättringsarbetet och en signal om öppenhet i organisationen och att vi uppmuntrar medarbetare att skriva avvikelser när en insats inte blir utförd enligt beställning. Vilket kan bero på en mängd orsaker som försening vid annan insats, att kunden inte önskar insatsen den dagen, sjukdom m.m.
- Patrick Livijn, VD Adeocare, och Lasse Camehagen, VD Olivia Hemomsorg
redaktion@marsta.nu