Hemtjänsten: Stora fördelar med kommunen som utförare
Under vintern/våren 2020 blir kommunens hemtjänst för äldre aktuell på ett särskilt sätt. Frågan om vem som ska utföra hemtjänsten hos äldre kommer att diskuteras. Kommunen vill från från 1:a april slippa ifrån ansvaret att med egen personal utföra beviljad service och omvårdnad. Utförare av hemtjänsten ska i stället, är avsikten, privata aktiebolag vara.
Det kan därför vara på sin plats att belysa fördelarna med att kommunen själv utför den hemtjänst man beviljat, sett från hemtjänsttagarens synpunkt.
En äldre som inte längre klarar alla sysslor i sitt hem och/eller inte fullt ut klarar omvårdnaden av sig själv kan vända sig till kommunen med en biståndsansökan. Ansökan utreds av kommunens hemtjänsthandläggare, ofta i personliga möten, och den sökande får ett beslut. Vi antar här att beslutet är positivt, att ansökan alltså beviljas.
Den äldre får då veta att det positiva beslutet skickats till den hemtjänstgrupp som har ansvaret i det geografiska område, där han/hon bor. Man kan föreställa sig att den äldre som ska få hemtjänsten känner sig trygg med att det är den förvaltning som beviljat hemtjänsten också ska utföra den. Ärendegången är okomplicerad att förstå. Lika enkelt och begripligt är det inte om kommunen vid delgivningen av biståndsbeslutet måste berätta att den beviljade hemtjänsten ska utföras av ett privat aktiebolag, som kommunen slutit ett utförar-avtal med. Skapar den informationen frågor och oro inför att hemtjänsten ska komma i gång? Troligen. Den äldre torde fråga: varför vill inte kommunen, som beviljat mig hemtjänst, själv utföra den?
När utförandet av den beviljade hemtjänsten kommit i gång, kan hemtjänsttagaren kanske ha synpunkter. Han/hon kan framföra dem till den personal som konkret utför den. Om han/hon vill framföra synpunkterna ”högre upp”, så finns kontakten kvar till den som beviljade hemtjänstansökan. Det är också relativt enkelt att nå äldreomsorgens chefer och politiker för att föra fram synpunkterna och eventuellt få dem beaktade. Lika enkelt är inte detta, om det är ett vård-aktiebolag som utför hemtjänsten. Vem ska hemtjänsttagaren vända sig till med sina synpunkter? Utförar-aktiebolaget? Kommunen? Och vad kan kommunen i så fall göra, om en ändring behövs? En sådan situation torde vara orosskapande.
Ännu svårare för hemtjänsttagaren blir detta, om utföraraktiebolaget har anlitat en underentreprenör som utförare. Då är avståndet långt till den handläggare hos kommunen som beviljade hemtjänstansökan. Och långt också till chefer (vilka chefer?) och äldreomsorgspolitikerna. Hemtjänsttagaren kan i en sån här situation också fråga sig: är jag värd detta – att kommunen skickar hem underentreprenörer till mig?
Med kommunen som hemtjänstutförare minimeras antalet aktörer/utförare hos hemtjänsttagaren. Det är en klar fördel. Men tas en privatutförare in, blir det alltså en till. Om den private utföraren sedan anlitar en underentreprenör, så blir det ytterligare en. Om hemtjänsttagaren dessutom behöver hemsjukvård (från regionen) blir det fyra olika aktörer som på olika sätt är involverade.
Med kommunen som utförare vet hemtjänsttagaren att skattebetalarnas pengar går enbart till hemtjänsten och behöver alltså inte genera sig för att den hemtjänst han/hon får utförd innebär att skattebetalarnas pengar till del går till vinst och aktieutdelning. Hemtjänsttagaren behöver alltså inte – med kommunen som utförare – känna att han/hon har en tillika-roll som ”affärsobjekt” för ett utförar-aktiebolag.
Med kommunen som utförare kan hemtjänsttagaren uppleva/känna att kommunen hedrar honom/henne för (alla) de år som han/hon varit medlem i kommunen, varit en trägen skattebetalare och gjort värdefulla insatser i övrigt i sin hemtrakt. Det är inte lika lätt att uppleva/känna så, om det är ett privat utförarbolag, eller en underentreprenör till detta, som kommunen bestämt ska komma hem till en.
Med kommunen som utförare behöver inte hemtjänsttagaren oroa sig över utförarens ställning. Med ett aktiebolag som utförare finns risken att företaget får ekonomiska eller andra svårigheter och inte längre kan genomföra hemtjänsten.
Läsaren kan säkert peka på fler fördelar med kommunen som hemtjänstutförare än de som nämns ovan.
Sammanfattningsvis: från nuvarande och framtida hemtjänsttagares (drygt 6000 i Sigtuna kommun f n) synpunkt är fördelarna stora med att ha kommunen som utförare av de äldres hemtjänst.
- David Lundqvist (som skrivit detta som vanlig kommuninvånare och inte som tillhörande ett politiskt parti)
Fotnot: David Lundqvist är även mångårig socialdemokratisk medlem och haft politiska poster för partiet, men i den här insändaren agerar han som kommuninvånare enligt egen uppgift)
redaktion@marsta.nu