Förbättrat stöd för utsatta barn och elever i behov av stöd
I barn- och ungdomsnämnden har vi de senaste månaderna tagit flera beslut för att förbättra stödet för elever i behov av särskilt stöd. I en studie vid Karolinska institutet ansåg 80 procent av lärarna att de saknar kunskap om neuropsykiatriska diagnoser. För specialpedagogerna är siffran 69 procent. Siffrorna är osäkra, men trenden är tydlig. Det är bekymmersamt och kräver insatser och åtgärder, både lokalt och nationellt.
Det är dags för verkstad. Här i Sigtuna kommun går vi fram med en rad åtgärder för att förbättra livet för barn och unga. Vi har skapat en ny organisation för barn-och elevhälsan, tillfört mer resurser i vår budget och öronmärkt medel. Vi har gett förvaltningen ett uppdrag att samordna kompetenshöjande insatser för all personal. Mätstationer i läsning, skrivning och matematik har införts i alla årskurser för att sätta fokus på kunskap och lärande och skapa bättre förutsättningar för tidiga insatser för de elever som behöver extra stöd. För att skapa mer samordnade och långsiktiga insatser har vi även fattat beslut om en ny modell för tilläggsbelopp. Tidigare var dessa belopp begränsade till en termin och resulterade i tidsbegränsade anställningar av resurspersoner med låg formell kompetens. Detta har vi nu ändrat på. Vidare har vi beslutat att inrätta ett mobilt multikompetent team med specialkompetenser för att möta elever i behov av särskilt stöd. För detta lägger vi ytterligare 2,8 miljoner per år utöver budget. Ökade resurser till det mobila teamet kommer att gå till förebyggande arbete, tidiga insatser och handledning. Det är betydelsefullt för att skapa ännu bättre förutsättningar för inlärning, utveckling och skolresultat.
Vi har även gett tummen upp till en fristående resursskola åk F-9 för barn i behov av särskilt stöd. Det är vår bedömning att en kvalificerad specialskola skulle vara ett bra komplement för de elever som behöver stödinsatser och undervisning i mindre grupper och högre vuxentäthet med hög kompetens i olika diagnoser för att möta elever i behov av särskilt stöd.
Det är oerhört viktigt att värna utsatta barn i kommunen. För att förbättra stödet till barn som far illa, det kan handla om barn och unga som utsätts för psykiskt/fysiskt våld, sexuella övergrepp eller som hamnat i missbruk, kriminalitet eller annat självdestruktivt beteende måste vi kraftsamla tillsammans med socialtjänst, polis och landsting. Därför har barn- och ungdomsnämnden tillsammans med individ- och familjeomsorgsnämnden fattat beslut att ta fram en gemensam handlingsplan för samverkan.
Att lämna familjer utan stöd är ett säkert sätt att bränna ut föräldrar och äventyra barns framtid. Ett förbättrat föräldrastöd och samarbete med hemmen är angeläget. Många föräldrar och barn lever i en komplicerad vardag. De måste hålla sig insatta i skollag, socialtjänstlag och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Samtidigt bär föräldrarna oro och ständig dygnet-runt-beredskap för barnens sömnproblem, medicinering och ofta utmanande skolgång. Många tvingas gå ner i arbetstid för att vårda sitt barn eller blir sjukskrivna av utmattning. Det är inte rimligt. Vi har en stödgrupp och en anhörigstödjare i kommunen men mer måste till.
Förutom våra lokala åtgärder och insatser skulle det behövas, som mina vänner i Liberala kvinnor driver och som jag stödjer, en nationell samordning med ett digitalt anhörigcentrum och en nationell stödlinje som kan ge gott stöd. Anhörigcentrum kan innehålla expertstöd, nyhetsbrev och chattfunktion dygnet runt med andra i samma situation. Expertis kan utbilda lärare och hjälpa föräldrar och osäkra myndigheter få information om rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Ett bättre stöd skulle ge dessa barn en ljusare framtid och föräldrarna ett friskare liv.
– Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden